torsdag den 26. juni 2014

Noget om at klippe kanter

Hvis der var nogen, der så mig klippe græskanter med en gammel køkkensaks, ville de måske tro jeg var blevet skør. Man maler da heller ikke lofter med en tandbørste, vel? Ikke desto mindre er det hvad jeg gør - altså klipper kanter med en køkkensaks! Ikke altid, men nogen gange.



Nogen gange var i dag. Jeg skulle have luget mellem lavendlerne, og efter den dejlige regn i går var det en smal sag at hive ukrudtet op, og så kunne jeg passende klippe kanterne samtidig, når jeg nu var i øjenhøjde.

Jeg kan faktisk rigtig godt lide at luge ukrudt, og når jeg sådan ligger på knæ, eller sidder på min flade, tænker jeg så mange gode tanker imens.

Alting i denne verden behøver ikke gå så stærkt!

20 kommentarer:

  1. Fantastisk at hører at jeg ikke er den eneste som bruger køkkensaksen i græskanten. Troede jeg var alene om at være så fjollet, men nu er vi da to.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Heike, det er altid godt ikke at være alene om at være fjollet :)

      Slet
  2. Hej Lene
    Det ser rigtigt godt ud og slow gardening er altid rigtigt godt for sjælen ;)
    Undskyld, men du skriver et svært fremmedord... regn....det forstår jeg ikke lige betydningen af ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Regn har bestemt ikke været et fremmeord her i dag. Kort tid efter jeg var færdig med den første kant væltede regnen ned, og det har også både haglet og tordnet. I skrivende stund er det heldigvis ved at klare lidt op - håber jeg :)

      Slet
  3. Jeg har skam også saksen med når jeg luger langs græsplænen..... men for det meste er det nu gemalen der klarer det med græskanter..... han er ikke så glad for det arbejde, men vi synes at det bliver så pænt - ordentligt - og lidt gammelmodigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og hvis bare kanterne er lige, lægger man ikke så meget mærke til alt det andet, der burde ordnes i haven :)

      Slet
  4. Lugning er ret meditativt, sådan har jeg det også.
    Meget har jeg set, men ikke brug af køkkensaks til kanterne:-))) Menøh man skal jo bruge hvad man finder bedst - ligesom jeg gør når jeg brugte et stemmejern til at vippe mælkebøtter op med før jeg fik den der Fiskarsting.
    Forsat god fornøjelse med kanterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth. Jeg fik lige klaret de sidste kanter i går - også med køkkensaksen :)

      Slet
  5. Og du har samme uvane som jeg (i hver fald ifølge min bedre halvdel) at du lader ukrudtet ligge, så man kan se hvor langt man er kommet. Hvorfor ikke bare putte det i en spand med det samme får jeg ofte at vide? Nej, men det giver bare ikke den samme tilfredsstillelse svarer jeg. (Og tit lader jeg ham rydde op efter mig, men fortæl ham ikke at jeg har fortalt det offentligt)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gæt hvem der ryddede op efter mig i dag? :) Jeg havde dog revet det sammen i et par bunker, men så lavede jeg til gengæld mad :))

      Slet
  6. Hej. Hvor er du flittig! Jeg ligger også på knæ med en saks og klipper kanter, men min svigermor har lige givet mig en elektrisk saks, så den er jeg spændt på at afprøve. Det er faktisk en lille elektrisk kantklipper, som ligner en saks.
    Det ser i hvert fald godt ud med det du har fået klippet. Jeg slapper også så godt af, når jeg luger ukrudt

    SvarSlet
    Svar
    1. Den saks lyder spændende. Det kan vi vel læse om på din blog senere, Birgitte?

      Slet
  7. Forstår dig så godt. Og det er jo ikke en neglesKs, vel? ;)

    SvarSlet
  8. Ja, der er så meget ikke-havemennesker ikke forstår:-)

    SvarSlet
  9. Hej Lene.Kan godt genkende noget af det du skriver...............efterlader også altid bunkerene til manden.
    Men har også en elektrisk klipper til kanterne som Birgitte.Det er en lille Bosch og den har også et langt skaft man kan sætte på.Elsker også pæne kanter.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
  10. Jeg har også sådan en klippemaskine, men finder ikke at den er så pokkers smart, da den enormt hurtigt bliver sløv. Jeg har købt nyt skær til den to år i træk, og det er ikke helt billigt. Derfor har jeg købt en Fiskars manuel kantsaks, som indtil videre er et rigtigt godt alternativ til både køkkensaks og elektrisk klipper. Jeg har desværre ikke lige kanter som dig Lene. Hos mig bugter det sig i bakkedal, og der er kun én vej. Og det er fremad. Hver gang jeg er i gang med kanterne, spekulerer jeg på, om ikke der er en mindre tidskrævende måde at have have på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville også ønske at man kunne undgå at klippe kanterne, men kan ikke lige se, hvad der skulle kunne erstatte det.

      Skal snart i gang med at klippe buksbom og de lave takshække, så jeg må vist hellere få købt et nyt skær til min elektriske klipper. Den var allerede lidt sløv sidste år, kommer jeg lige i tanke om :)

      Slet
  11. Kære Lene.

    Man bliver klog af at arbejde i haven. "Alting i denne verden behøver ikke gå så stærkt" er meget klogt tænkt.

    I haven er der så mange forskellige typer gøremål, at der altid er eet, der passer til ens sindsstemning. Det er ret smart. Dit projekt har garanteret været ren katarsis for dig.

    Kaffekrusknus

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Jytte. Du må altså ikke bruge så fine ord. Jeg måtte straks konsultere onkel Google, og ja det er katarsis at klippe kanter :)

      Slet
  12. God formiddag,
    min datter Maria og jeg vil høre om du og dine læsere vil være med i kampagnen : "Danske Bloggers indsamling til Knæk Cancer" som løber til den 14.nov.-14. Hver dag dør 42 danskere af kræft, så sammen må vi stoppe dette.
    Claus Dalby og mange flere er på listen over Bloggere og Læsere som støtter.
    Du kan se hvordan her: http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/10/knk-cancer-danmark-rundt-nu.html
    http://jeasblanketanker.blogspot.dk/2014/10/knk-cancer-aften-det-stopper-ikke-her.html

    Mange smukke hilsner fra Maria og Tina med "En verden af kunst"
    www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet