mandag den 22. oktober 2012

Så laver vi faskine igen, igen!

Jeg har tidligere skrevet om vores halve whiskytønder, som vi bruger til vandopsamling fra væksthuset.

I denne weekend fik vi endelig lavet den sidste, den der tager regnvandet fra den overdækkede terrasse og udekøkken. Tønden har stået der længe, men når vandkanden var fuld, løb vandet bare over og ned i bedet, der efterhånden var ret sumpet.

Her følger en anvisning på, hvordan vi gjorde:

Først sætter man manden til at grave et dybt hul :)

Så borer man selv huller i den store murerbalje

Ned i hullet med baljen, og så fylder man alle de sten i, der er samlet rundt omkring i haven den seneste tid

Herefter lagde vi et dobbelt stykke fiberdug rundt om baljen og stoppede det godt ned udenom, så der ikke kommer hverken grus eller jord ned til stenene.

Så blev der lagt grus, stampet, og lagt mere grus på

Til sidst lagde vi marksten på stykket. Lige under tuden lagde vi en masse småsten, så det ikke plasker, når vandet løber ned.

Nu mangler vi bare at fuge med stenmel


Når vandkanden er fuld, fjerner vi den, så vandet kan løbe ned i faskinen.

Det ideelle, og mest miljørigtige, ville være at få lavet et regnbed, men da vores grund ikke er helt plan - for at sige det pænt - og faktisk stiger hen imod hvor vi kunne have regnbedet, er den plan droppet. Det vil kræve at rigtig meget af haven skal graves op og nivelleres, og det har jeg ikke rigtig mod på!

Men denne løsning er da trods alt bedre end at lade det løbe ned i kloakken!



26 kommentarer:

  1. helt enig.... det er en fin løsning i har fået lavet ;)

    SvarSlet
  2. Genialt Lene!
    Billigt og nemt at lave selv. Den idé vil jeg huske på:-)

    SvarSlet
  3. Hej Lene.Det var da en smart løsning på vandproblemet.
    Har selv kun en grøn tønde vi tapper af,men det fungerer.
    God dag Jette

    SvarSlet
  4. Jeg er vild med whiskytønder, og jeg er vild med sten, så jeg synes det ser rigtig godt ud... og så har det jo samtidig en praktisk funktion... en win win situation :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  5. Hej Lene måtte lige vise min mand det, da vi har lidt problemer ved en af vores tønder der står et sted hvor vi passere forbi, og der er altså ret tit sumpet, så vi låner nok lige ideen , nu er der godt nok gravet sten ned, men det er ikke særligt effektivt det ser dette ud til..

    mange hilsner fra Helle

    SvarSlet
  6. Smart, og tillige med ser det godt ud :-)

    SvarSlet
  7. Det kalder jeg et teamarbejde og hvor er I go'e og tak for den flotte vejledning, det er til at finde ud af;o)

    SvarSlet
  8. Så flott du viser hvordan det skal gjøres!..jeg må fikse mine tønner til neste år..da er det flott at du viste meg hvordan:)) Takk:)

    SvarSlet
  9. Hej Lene
    Hvor er det genialt og super godt ser det ud - tak for den gode ide, den vil jeg huske på.

    SvarSlet
  10. Tak fordi du deler jeres geniale ide...
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  11. Super smart og super flot. Og en rigtig god brugsvejledning. Den vil jeg bookmarke og lige sende videre til manden. Det er godt nok mig der graver, men han kunne jo sponsorere wiskytønden ;-)

    SvarSlet
  12. Hvis vi lige et øjeblik ser bort fra det allerførste punkt i arbejdsplanen, så er det jo en hamrende charmerende løsning! Og ja jeg kan godt bore huller selv ;) Men prøv du at få min mand til at grave det store hul, selvom han har en spade mage til hihihi

    Hjerteligst

    SvarSlet
  13. Så er den ged barberet... ;o) Flot arbejde :)

    SvarSlet
  14. Det er meget, meget smart og så ser det godt ud... :-)

    SvarSlet
  15. Det er en meget pyntelig løsning på et praktisk problem - og jeg elsker billedteksten: "Først sætter man manden til at grave et dybt hul :)"

    SvarSlet
  16. Løsningen er fin og noget nemmere end de faskiner, som man her i kommunen skal lave, hvis alt regnvandet skal ledes fra huset og væk fra kloakken og over i en faskine. Men regnvandsbed kan selvfølgelig laves alligevel.
    At det pynter som jeres, gør det jo endnu sjovere!

    SvarSlet
  17. Ja det er en skøn løsning som vi lavede for snart 3 år siden i vores egen have. vi nyder den stadig væk og glæde os over vandspejlet i vores whiskytønde når vi går forbi.

    Dog er der lige en bestemt dybte der skal gaves i og man skal også tage højde for hvor meget vand en faskine skal kunne modtage fra det tag den skal afvande. Derudover er der også bestemmelser for hvor langt fra husets sokkel den minimum skal ligge, så det er ikke bare lige at lave en faskine men det er et super måde at afvande og lade vandet komme tilbage til grundvandet og dermed komme os tilgode i stedet for at ende i kloakken, det er helt rigtig og godt for både planterne i nærheden af faskinen og for naturen.

    SvarSlet
  18. God ide. Det ser desuden godt ud.

    SvarSlet
  19. SUPER god ide! og rigtig flot udført !
    En rigtig god løsning, når det kun er vandet fra et drivhus eller mindre tag.

    Vil helt bestemt huske på og sikkert kopierer denne ide, når jeg forhåbentlig får et drivhus med tagrende ;-)

    Den store løsning som Anette beskriver med kæmpe faskine og alle regler med afstand til sokkel m.m.overholdt, fik vi lavet til al regnvandet fra huset for 2 år siden.
    Her bliver der dog også lige fyldt 3 tanke a´ 1000 l. inden resten løber i faskinen ;-)

    SvarSlet
  20. sikken en super ide...ka jeg snuppe den...;-)

    SvarSlet
  21. Hej igen.
    Jeg har lige svaret dig på min blog. Nu fik jeg så også set din: Dejlig have, skønt væksthus! Jeg føjer dig straks til min blogliste, så jeg kan følge dig i fremtiden. Melder mig også lige som fast læser :-)

    SvarSlet
  22. Det var dog en fantastisk ide. Og så dejlig overkommelig den er.

    I sommer gravede vi ( ok det var min mand, som gjorde det :) )et kæmpe kæmpe stort hul, hvor en af disse kæmpemæssige firkantede faskiner blev sænket ned. Det var et stort arbejde, som han nok ikke lige gør om med det samme. Men din løsning er jo mere til at gå til. Her kan man jo bare lave flere faskiner rundt omkring efterhånden som man lige synes, at man mangler et formiddagsprojekt.

    SvarSlet
  23. Kan du forklare det med fiberdugen nærmere ? Lægger du også fiberdug oven på stenene i spanden? Der måtte jo ikke komme grus i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var lige det, vi gjorde - lagde fiberdug ovenpå stenene i spanden, og godt ned langs siderne i hullet. Når man derefter fylder op med jord eller grus langs siderne af spanden, holder den fiberdugen nede. Derefter grus, så tønden har noget stabilt at stå på. Det fungerer stadigvæk perfekt, her en del år efter!

      Slet
  24. Bliver spanden ikke fyldt af sand/skidt, når det ikke bliver "fanget"

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg har skrevet i indlægget:
      Herefter lagde vi et dobbelt stykke fiberdug rundt om baljen og stoppede det godt ned udenom, så der ikke kommer hverken grus eller jord ned til stenene.

      Slet