fredag den 6. juli 2012

Det sidste om udekøkkenet - i denne omgang!

Den daglige madlavning er ikke altid det sjoveste jeg ved, og når det er sol og sommer har jeg slet ikke lyst til at gå indenfor for at lave mad.

Derfor er jeg meget glad for vores udekøkken, og siden vi fik lavet det,  har jeg næsten ikke brugt vores rigtige køkken - kun hvis jeg skal bruge ovnen. Så nu er det ligefrem sjovt at lave mad! Hvis det er lidt køligt tager jeg bare en tyk trøje på, og senere skal vi have sat noget strålevarme op på ét af spærrene.

Vi har tænkt os at bordpladen skal beklædes med en zinkplade, men indtil videre er der lagt sort voksdug på. Voksdugen er sat fast med dobbeltklæbende tæppetape, og er nem at holde ren. Vi valgte en bordplade af MDF-plade - nok ikke det smarteste valg med hensyn til fugt. Derfor venter vi med zinkpladen til næste år, indtil vi ser hvordan MDF-pladen opfører sig vinteren over.



Og nu er der også forhæng. Stoffet, som er noget ualmindelig lækkert, tungt lærred har jeg fået af en veninde. Hun har fundet det i sin afdøde svigermors gemmer, og det er kun 72 cm bredt med en smuk ægkant. Derfor satte vi et bræt på under bordpladen, så forhænget kunne komme lidt længere ned og ikke stumpe for meget. Med gardinstang fra IKEA og kouserringe er det let at sætte op og tage ned igen.

Det er simpelthen så skønt at stå i det fri og lave mad, og samtidig kunne være med, hvor der sker noget. Vi har et lille bord og to stole på terrassen, så køkkenskriverne har også gode forhold!

Eneste lille minus er manglen på vand. Jeg går og drømmer om at vi kan lave noget fiksfakseri, da vi har badeværelset lige på den anden side af muren. Det kan jo være man kan lave en enkel løsning - her fintænkes :)  - og overvejes kontakt til en VVS'er!

33 kommentarer:

  1. Hvor ser det dejligt ud, Lene - jeg må simpelthen sluge alle mine fordomme om udekøkkener, fordi dit er overdækket og minder mig om mit sommerhuskøkken som jeg savner så inderligt.
    Jeg elsker den stemning du har her og forstår til fulde at du nyder at lave mad her. Mon ikke også du når året er gået vil føle at denne sommer var mere intens fordi du var ekstra meget udendørs, med og uden trøje på?
    Knus

    SvarSlet
  2. Kære Lene.
    Hvor er det bare blevet lækker og hvor passer det perfekt det fine gardin, smukt at man kan se så meget af den sorte gardinstang.
    Vi fik nogle små terrassevarmere i kobberbryllups gave, for 6,5 år siden og de er ikke pakket ud endnu ! måske kan I bruge dem, jeg sender billeder til dig senere.
    Ha' en dejlig weekend.
    Knus Lone

    SvarSlet
  3. Dit udekøkken ser smadderhyggeligt ud; men jeg vil nu nøjes med at nyde dit.

    SvarSlet
  4. Hvor ser det bare godt ud. Der er stil over det as usual, når du får fingre i noget ;-)
    Det bliver rigtig flot med zink-bordpladen.

    SvarSlet
  5. Det ser bare rigtig hyggeligt ud - kan godt forstå du nyder at kokkerére derude i det næsten fri :o)

    SvarSlet
  6. Hej Lene.superflot ude køkken.Er vild med dit forhæng og den sorte stang.Må være dejligt at stå og lave mad derude.Kan godt forstå at du gerne vil have vand derude.men det løser sig sikkert hen ad vejen.
    God dag til dig Jette

    SvarSlet
  7. Hej, Lene!
    Meget smukt udekøkken, gedigen og stilfuld. Jeg har nydt at se processen, før imens og efter. Det er meget inspirerende og brugbart, det I har skabt.
    Håber I finder en løsning mht VVS.
    Mange Patty Plumsiske hilsner herfra.

    SvarSlet
  8. Hvor er dit udekøkken bare hammerflot! Der er noget æstetisk over sort og hvidt og du har virkelig fået det indrettet stilfuldt og samtidigt også hyggeligt.

    SvarSlet
  9. Dit udekøkken er blevet rigtig flot og stoffet, du har brugt til gardin, er med til at give det et rustikt præg. God fornøjelse med madlavningen derude.

    SvarSlet
  10. Jeg er misundelig! Hvor er det flot!

    SvarSlet
  11. Hej Lene
    Hvor ser det godt ud dit udekøkken - det ses der er tænkt over hver en detalje (vinduer, plads til skab, farver, forhæng o.s.v) jeg forstår godt du er SUPER glad for det, og nyder det hver dag.
    God weekend
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
  12. Jeg er også misundelig. Hvor er det flot og stilfuldt. Jeg ville elske at lave mad der :))))
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  13. Det er virkeligt et flot køkken du har fået, jeg har også fulgt tilblivelsen her på bloggen. Med sådan et køkken, vil jeg også godt lave mad!
    Det ser fantastisk ud.

    I dag får du måske vand! men det er nok ikke lige på den måde du tænker!

    Sommer havehilsen
    Susanne

    SvarSlet
  14. Flot løsning til bordet i første omgang ;) Kan godt forstå i nyder det..
    God weekend
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  15. Ihhhh, hvor er det storartet. I er altså bare gode til det der 'gør det selv'.

    Stort og varmt (og tørt) tillykke med det!

    Et udekøkken i stil med dit er en del af mit drømmegods. Jeg hader også at gå ind en sommeraften. Må ind til videre klare mig med reoler og en grillvogn.

    SvarSlet
  16. Det er jo bare helt fantastisk Lene og som taget ud at et boligblad.....du ved et af de der blade hvor drømmene får frit flyv. Det er blevet virkelig virkelig godt og jeg kan godt forstå du er vild med at lave mad i de omgivelser.

    det bliver fedt med zink men din sorte midlertidig løsning er nu også god.

    knus Dorthe

    SvarSlet
  17. Ja, jeg er da heldigvis bare slet ikke misundlig ;o), nej hvor er det bare blevet lækkert og gennemført. Selv en lidt kedelig frikadelle vil blive spændende i de omgivelser ;o)

    SvarSlet
  18. Utroligt lækkert! Kan sørme godt forstå at du nyder madlavningen. Mht. vand kan det mon så løses med en vandslange monteret i en gammeldags vandhane i udekøkkenet? Jeg har set det lavet sådan i et blad engang hvor vandslangen var forbundet en vandhane i en porcelænsvask under bordpladen. Afløbet var en stor sinkspand med forbindelse til et hul fyldt op med ral.

    Ved ikke om det giver mening, uanset er det et virkeligt lækkert og gennemført udekøkken I har fået jer.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  19. HOLDA HELT OP hvor er det blevet FLOT !!!!
    Sikke et køkken I har lavet, jeg forstår godt at det gør madlavningen lidt sjover :-D
    God weekend Lene
    K.Gro

    SvarSlet
  20. Det er virkelig blevet lækkert. Tillykke med det hele. Fedt at få lyst til at lave mad :-)
    Det ville vi vist alle i de omgivelser!

    SvarSlet
  21. Hvor ser det tjekket ud, Lene - tillykke med verdens flotteste udekøkken :)

    SvarSlet
  22. Hej Lene. Hold da op,hvor er det smart og hvor ser det bare fantastisk ud. Det er nogle gode løsninger I har valgt. Jeg kan godt forstå, at du er virkelig glad for det!

    SvarSlet
  23. Hej Lene
    Hvor er det blevet fint og hyggeligt - jeg ville heller ikke gå indenfor og lave mad.

    SvarSlet
  24. Kors hvor er det blevet flot.
    Virkeligt inspirerende og gennemtænkt udekøkken.

    SvarSlet
  25. Gode billeder.
    Jeg kan godt forstå du nu kan li` at lave mad, for hvor ser det godt ud og så ude i det fri. Skønt.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  26. Hvor der det blevet lækkert Lene og det ser rigtig flot ud med voksdug på bordet og det smukke hvide forhæng er rigtig sommerstemning :)

    Der er slet ingen tvivl om at du bliver svær at få ind i det andet køkken igen ;)

    Tak for dejlige billeder og inspiration.

    SvarSlet
  27. Kære Lene

    Sikke et edderlækkert udekøkken. Det har præscis den sommerhuscharme, som jeg er så vild med. Suk. Bare det var mit. Ville gerne selv bo i sommerhus hele året :-) Tillykke med det! Det er blevet SÅ dejligt. (Så skulle jeg måske alligvel have ringet og inviteret mig selv, da jeg var i Bilkas havecenter i forgårs :0))

    SvarSlet
  28. Meget sommerhusagtig og dejlig hyggestemning! Det minder mig om min barndoms ferier, selv om vi altså ikke havde udekøkkener dengang - jeg tror næppe, at ideen var opfundet. Men på den anden side: Mange af de huse, vi lejede, var så utætte, at der VAR noget udekøkken over det... ti hi... ;-)

    SvarSlet
  29. Kære Lene,

    hvor er dit udekøkken blevet pragtfuldt. Gennemført æstetik til fingerspidserne og så elsker jeg den sommerhusstil og charme det har.

    Der kunne man jo bo ude. Jeg gætter på, at du ikke er til at drive indendørs, søde.

    Knus fra konen uden udekøkken

    SvarSlet
  30. Tusind tak for alle jeres søde kommentarer om vores udekøkken.

    Lone: Jeg glæder mig til at se billeder af terrassevarmerne. Hvis I alligevel ikke skal bruge dem, kan jeg jo ligeså godt købe et par stykker af dig.

    SvarSlet
  31. Kære Lene. Wouw for pokker da hvor er det blevet smukt. Alle de andre har allerede sagt ordene, så jeg kan kun gentage at det er gennemført til fingerspidserne. Lækkert forhæng og supersmart idé med voksdugen på bordpladen. Jeg er sikker på din mad smager ekstra lækkert derude, og det der med vandet skal jo nok komme :o)

    SvarSlet
  32. Det er bare super flot. Jeg tænker, at Isabellas da lige kunne tage et smut forbi og lave en have/orangeri/udekøkken reportage hos dig.... jeg ville gerne læse om det i bladet også!

    SvarSlet
  33. Smukt! Gennemført!!! Jeg er kun lidt misundelig...

    SvarSlet