søndag den 3. april 2011

Stativ til nedbinding af roser

For nogle år siden så jeg i et eksemplar af Idenyt en staudestøtte lavet af pil. Den fungerede perfekt, men var rådnet op efter 2 år. Derfor købte jeg nogle jernstænger, 6 mm ø, som er lette at bøje med håndkraft. Jeg bøjede dem omkring en tønde og en stor potte.

Jeg bruger dem bl.a. til mine pæoner.



Man skal bruge 2 buer, som sættes over kors, og 4 mindre buer der sættes på siderne. Sådan et stativ kan holde evigt!

Mon ikke man kan bruge det til nedbinding af buskroserne? Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve det i år.

16 kommentarer:

  1. Super god idé og så ser det samtidig rigtig godt ud :o)

    SvarSlet
  2. Det ser ret smart og brugtbart ud ;-)

    SvarSlet
  3. Hej Lene
    Det var da en fantastisk idé - og sikkert også meget billigere, end hvis man skal ud og købe noget tilsvarende. Jeg ønsker mig sådan nogle rosentårne i jern, men må indrømme, at jeg synes, at de er temmelige dyre. Har du mon nogle spændende idéer til noget hjemmegjort til klatreroser og clematis?
    Rigtig god søndag aften herfra.
    Hilsen Dorthe Christina

    SvarSlet
  4. Hej Dorthe Christina.
    Ja, jeg har faktisk lavet nogle stativer til mine klematis. Jeg har lavet dem af rionet, som er bukket (det kræver et par stærke mænd). Så er de "syet" sammen med ståltråd, der ruster i løbet af et par dage, så "syningen" næsten bliver usynlig. Jeg vil vise et billede af dem meget snart :)

    SvarSlet
  5. Fru Friis, og så kan de stå ude hele året rundt!

    SvarSlet
  6. Tak for idéen.

    SvarSlet
  7. Hej Lene,

    Det där ser ut att vara en hållbar och fin "stödkonstruktion". Jag kan se framför mig hur pionerna trivs där snart... :-)

    Åh, vilket härligt växthus/glashus ni har byggt! Jag förstår verkligen att du genast ville ställa ut bord och stolar och "bo in dig" så fort det blev färdigt. Så spännande att nu få fylla det med härliga växter lagom till våren!

    Tack för din snälla hälsning hos mig.

    Varma hälsningar,
    Helena

    SvarSlet
  8. Hej Lene.
    Det ser rigtig fint ud, rigtig god ide :)
    Meget dejlig blog i øvrigt :)
    Pia

    SvarSlet
  9. Det ser meget dekorativt ud:) Jeg plejer at lave nogle af hasselgrene til pæonerne og visse stauder, men det er da mere smart at de er af jern - hvor køber du jernstængerne?

    SvarSlet
  10. Smart!!! Stod netop igår og kiggede på en ret vild rose, og blev enig med manden min - han er rosen-gartner - om at det var en, der blomstrede på 2.års skud, og jeg derfor måtte styre mig lidt med saksen. Men nu skal den da bare "ned med nakken"! Stængerne kan jeg købe på Møllen hvor jeg henter hestefoder osv.

    SvarSlet
  11. Jeg har en rose der er ret vild og slynger om sig med grene - som vi havde talt om at klippe men vil da prøve det du gør.
    Fik en pæon sidste år - så er spændt på den i år hvordan den udvikler sig..Om den også skal have lidt ekstra udstyr ;)
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  12. Kære Lene - SÅ flot og enkelt. Og tilmed æstetisk.

    SvarSlet
  13. Hej Lene
    Kom lige forbi dette indlæg også, ville lige høre om du evt. har et billede af stativet med roser på, her midt i den skønne rose sæson.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  14. Hej Susanne,
    Jeg tror da nok jeg har et billede af roserne på stativet, ellers kan jeg "skaffe" det :).
    Fortsættelse følger!

    SvarSlet
  15. hvis man kikker på hjemmesiden msdesignbroager.dk,der bliver der lavet billige stativer.

    SvarSlet