mandag den 23. januar 2012

Genbrug af hyacinter

I de sidste år har jeg overvejet at gemme løgene fra de mange hyacinter jeg har frådset i, men det er aldrig blevet til noget. Jeg har nok tænkt at de alligevel ikke ville blive til noget særligt.

Nu har jeg læst i en af Camilla Plum's bøger at hun altid gemmer sine hyacintløg og sætter dem i haven efter endt blomstring. Hun kan netop så godt lide det lidt vilde udtryk de får, med de ranglede stængler, og ikke så mange blomster som ved den første blomstring.


Jeg har før oplevet at der har været 2 stængler i hyacinterne, men aldrig 3 som på billedet herover. Den - og de andre - skal være velkommen til at se sådan ud i min have til næste år.

Because I'm worth it!

20 kommentarer:

  1. hej..sikke en dejlig buket du har fået lavet, glæder mig usigeligt til foråret;) god dag til dig..

    SvarSlet
  2. Jeg har selv tænkt tanken mange gange.
    "Skal jeg gemme løgene?"
    "Nahh, det bliver sikkert ikke til noget"

    Det kan da være at man skulle prøve alligevel:-)

    -karina

    SvarSlet
  3. God idé den du viser ser godt ud, så jeg kan godt forstå, du vil prøve at plante den ud.

    SvarSlet
  4. Jeg gemmer altid mine hyacintløg, men nogle gange gemmer jeg lige så godt som egernet der ikke kan finde sit forråd... nå, men nogle når i jorden og der er bestemt også blomstrin, men for mig er det svært at huske hvor mange jeg satte hvor henne, så jeg bliver bare glad når jeg støder på en blomstrende hyacint til foråret ;o)

    En utrolig smuk buket, har du fejret noget vi bør vide...?? :o)

    nysgerrige havehilsner fra fru friis

    SvarSlet
  5. I byhaven har vi også tradition for at mange beboere sætter hyacintløg, perlehyacinter, mini påskeliljer og tulipanløg ned til "havedamen", som så sørger for at de kommer ned i bedene.
    Det er fornuftigt og dejligt "genbrug".

    SvarSlet
  6. Hej Lene
    Jeg faldt over din blog,og nu får jeg da totalt præstationsangst over evt. starte min egen blog om min helt igennem ordinære paracelhushave...

    Jeg er vild med dit væksthus. Smukt og skøn stemning derinde.

    VH Mette

    SvarSlet
  7. Jeg planter altid de "brugte" løg ud i haven. Hyacinterne bliver ikke helt så store og prangende næste år, men det enkelere udtryk passer egentlig helt fin i haven.
    Perlehyancinter, vibeæg og krokus kan man altid finde en plads til, men det nogen gange kan være en udfordring at finde plads til de mange små og store meget gule påskeliljer, som man får ;-)

    SvarSlet
  8. Jeg har også gemt mine hyacinter og krokus og andet. Det er ikke engang allesammen, jeg har nået at få i jorden, så nogle af dem står stadig i de små potter, de blev købt i for et år siden, men skyder nu alligevel på livet løs. Det er da ret taknemmeligt ik'? :-)

    SvarSlet
  9. Hej Fru Friis,
    Nej, buketten kom helt af sig selv ud af den blå luft :)
    Det er først om lidt mere end 2 måneder der er noget at fejre - UHADADADADADADA!

    Hej Mette,
    Du skal bestemt ikke have præstationsangst. Det behøver man ikke have her i blogland :)

    SvarSlet
  10. Hej Lene

    Lækker buket :o)) Den er lige mig. Jeg gemmer altid hyacinthløg og alle de andre jeg køber gennem vinter og foråret. Når de er blomstret færdig klipper jeg blomsterstilken af og gemmer dem, indtil de kan komme i jorden. Min plantepige siger, at det ikke er alle som kommer igen, men jeg satser og en del af dem dukker op foråret efter. Perlehyacintherne kommer med garanti.

    Og til Mette:

    Nu har jeg tilmeldt mig din blog, så gå i gang med at skrive :o) Jeg er selv indehaver af parcelhus, så kig forbi min :o))Vaskeægte 60'er hybel :o))

    SvarSlet
  11. Hej Lene jo jeg har også i år fået op til flere med 3 blomster i. Det har også undret mig, men ikke tænkt på at skrive om det. Tror du det er en ny sort? Det var netop i de lyserøde jeg fik. De blå og de lilla har jeg ikke oplevet det med.
    And yes you're worth it! Hellere sådan en smuk buket end en rynkecreme, eller hvad de nu er reklamen går på.

    SvarSlet
  12. Hej Lene. Jeg gemmer også altid mine løg og sætter ud i haven. De bliver faktisk rigtig flotte.

    Det var dog en utrolig flot buket. Hvor er du heldig :):)

    Og Mette kom du bare i gang med din blog, og som Lene siger, der er ingen præstationsangst her. Det er kun hyggeligt og læse de forskellige blogs, for så mange har så meget at byde ind med :) Så velkommen til.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  13. det er dejligt med hyasintløg, først har vi glæde af dem i inde i vindueskarmen hvor de spreder sin skønne duft, herefter lægger vi dem i haven og ser dem komme op og måske klipper vi en enkelt ind til en fin forårsbuket. Tænk at det kan være så fedt med genbrug i haven.
    Det er en super god blog du har lavet, med fine indlæg og sikke mange gode og sjove kommentarer du får!! Rigtig fint at følge med i haven bag havelågen.

    SvarSlet
  14. Ja, jeg sætter dem også ud i haven og nyder det der kommer ud af det. Ikke noget fantastisk flor, men mere en sporadisk hilsen fra vinterens dekorationer. Bestemt ikke ringe.

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  15. Jeg har altid sat mine hyacintløg i haven når de ikke kan mere. Ved ikke om alle kommer igen, men der er da nogle der blomstrer hvert år :o)
    Lækker buket... lige til en kvinde der er worth it :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  16. Ja det er du nemmerlig :) !!

    Jeg plejer også at sætte mine hyacintløg ud igen. Når de så kommer, er det jo en fryd for næsen ( ikke altid øjet ) at tage dem med ind i en vase.

    SvarSlet
  17. Hej Lene
    Ja, hyacinter er dejlige at have inden døre på denne årstid. Jeg har plantet mine hyacintløg ud i haven. Nogle er komme igen året efter mens andre er gået til, så man kan da godt forsøge at gøre Camilla Plum kunsten efter.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
  18. Vilken otrolig flot blog! Du har definitivt min stemme i Isabellas :) Vores have ligger dessvaerre i Sverige så vi kommer der ikke så taett som vi skulle oenske.. men lidt blomster findes det på min blog hvis du har lust til at kikke forbi :)
    Mvh, Anna

    SvarSlet
  19. Tak for de opmuntrende kommentarer - jeg er i luften med første indslag.

    Jeg har også lagt en masse hyacinter og iris mv ud i bedene efter afblomstring med stor succes.
    Sidste år havde jeg en skål stående i garagen som jeg ikke havde fået lagt ud, og sørme om de ikke skød alligevel på trods af nul vand næsten et helt år...

    SvarSlet
  20. Nydelig bukett!..og hyasintene setter jeg ut på våren...nå er bedet snart fullt...men herligt at kunne ta vare på de og få de igjen:)

    SvarSlet