tirsdag den 5. april 2011

Mere jern i haven

Efter mit indlæg forleden om staudestøtter/nedbindingsstativer til roser har Lavendelkrogen spurgt om jeg også har en idé til noget hjemmegjort til slyngroser og klematis. Jeg lovede at vise nogle billeder:

Det er svært at fotografere brunt på en brun baggrund!





Stativerne er lavet af 4 mm rionet, som er bukket til et firkantet tårn. Det er "syet" sammen af tynd ståltråd - den helt almindelige sorte, der ruster i løbet af et par dage.

Det kræver mindst én stærk mand - gerne to - samt to mindre stærke kvinder til at holde imod, men det kan sagtens lade sig gøre med håndkraft. Vi lagde nettet på et par bukke og satte et bræt fast med skruetvinger, der hvor der skulle bukkes. Stativerne er gravet ned og der blev sat et bræt indvendigt på den ene side for at holde det bedre fast i jorden. Det er en smule besværligt at plante i det, men planten kan sagtens dumpes ned ovenfra og støttes på vejen, da man nemt kan få en hånd igennem stativet.

Hvis man ikke har tid til at vente på de stærke mænd, kan man klippe 4 ens stykker ud med en boltsaks og så "sy" dem sammen i alle fire hjørner med ståltråd:


Jeg har klematis i mine "tårne", men hvis de skal bruges til roser tror jeg nok at jeg vil lave dem bredere og måske lidt lavere. Men det afhænger selvfølgelig af rosens størrelse.


Jeg har også lavet nogle almindelige stativer til fx. lathyrus. Det er helt enkelt bare 6 mm jernstænger, der er sat i jorden og samlet med ståltråd. For at have noget at binde blomsterne fast til, har jeg lavet en ring af kraftig ståltråd, hvorpå jeg har viklet pil. Hvis man stikker stængerne mindst 40 cm ned i jorden står stativet rigtig godt fast.



Det billede jeg viste forleden af min staudestøtte så lidt rodet ud, og derfor har jeg lavet ét i græsplænen, så man bedre kan se, hvordan det er "bygget" op:


Som sagt er det lavet af 6 mm jernstænger, købt i en trælasthandel. Prisen var sidste år 22 kr. + moms for en stang på 6 m. Jeg lånte en boltsaks dernede og klippede stængerne i transportvenlige længder, så de kunne være i en almindelig bil, hvor bagsædet kan lægges ned. De to største buer er 180 cm lange og de 4 mindste er 150 cm. De stumper jeg fik til rest bruger jeg til at støtte diverse sommerblomster med.


Som det fremgår af dette indlæg er det vist ingen hemmelighed at jeg er glad for rustent jern.

25 kommentarer:

  1. Skønt med nogle billeder af dine "tårne" - vil nemlig også gerne have et..
    Kan godt forstå at du er glad for rustent jern -det er jeg også. Det pynter godt i haven og så når planterne vokser op af det.

    SvarSlet
  2. Rostigt järn är det snyggaste man kan ha i trädgården som stöd!Det tycker jag :-)
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  3. Rigtig god ide - prisen er da også meget brugervenlig :-)

    Måske skulle jeg overveje, at begynde at lege lidt med rustent jern.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  4. Hvad Lene???!!! har du været i min have?? De ligner jo dem, som jeg har i haven. Dog er mine svejst sammen. Det er en rigtig god løsning til stativer, og ovenikøbet til en rimelig penge. Planterne er ligeglade om det er hjemmegjorte eller dyrt købte stativer.

    Ha' en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  5. Hej Madam Bæk,
    Så er vi TO smarte :) Jeg hylder det princip at der ikke er grund til at købe noget dyrt, hvis man kan lave det selv - næsten lige så godt :)
    Og så er det jo ovenikøbet sjovt at eksperimentere.

    Jeg har faktisk alvorligt overvejet et svejsekursus - hvad kunne det dog ikke blive til :)
    Jeg kunne da godt tænke mig at se et billede af dine stativer

    SvarSlet
  6. Sikke et godt fif. Det ser rigtig godt ud, og jeg tror, at jeg vil vise det til min mand. Det kunne måske lokke ham til at lave noget lignende ;-) Jeg kan også godt lide det rustne look

    SvarSlet
  7. Tak for gode billeder og anvisninger. Det er
    lige hvad jeg kan bruge. Jeg har kolonihave,
    hvor jeg gerne vil have noget i højden. Det
    her er perfekt, og materialeprisen ligeså.
    Sidste år fik jeg lavet 2 stativer efter
    Claus Dalbys tegninger,men de blev dyre.
    Det er også meget sjovere at kunne lave dem
    selv.
    Det er en spændende haveblog du har.
    K.h. Dorit

    SvarSlet
  8. Kære Lene

    Hvor fint og kreativt. Mon ikke et enkelt kryds er nok til nedbinding? Eller måske endda en enkelt bue? Jeg vil efterabe din fine staudeholder til mine pæoner.

    Den jernring du nævner i forbindelse med de høje stativer, som du vikler om med pil. Er det ståltråd eller hwa? Kan se at du bruger 8 stænger til dem.

    SvarSlet
  9. Hej Nette,
    Jeg tror egentlig ikke det er nok med en enkelt bue eller et enkelt kryds. Du har jo nok brug for at sprede grenene over flere buer.

    "Jernringen" laves af forholdsvis kraftig ståltråd, som man kan købe i alle byggemarkeder. Det var vist lidt af en tilsnigelse af kalde det en jernring :) Sådan kan det gå.

    God fornøjelse.

    SvarSlet
  10. Jättebra tips och förklaringar för att tillverka dessa fina stöd av olika sorter. Den till stauderna/perennerna är ju genialisk i sin enkelhet.

    Mvh Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  11. Kære Lene

    Tak for svar. Jeg udtrykte mig ikke helt klart. Selvfølgellig får jeg brug for flere buer for at sprede grenene ud. Hvad jeg mente var, at en enkelt bue vel kunne holde flere grene. Har læst et sted i en af Claus' bøger, at han også binder grene fast til andre grene. Mine roser er beklageligvis ikke så store endnu. De ældste er ikke 2 år endnu. Jeg har allerede for et par uger siden købt nogle 6mm stænger for at eksperimentere, så det er vidunderligt at høre, at det rent faktisk kan lade sig gøre. For jeg har vist forkøbt mig i frø til klatreplanter ._.

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Hej Nette,
    Så forstår jeg det bedre :)
    Jeg tror i øvrigt at jeg skal have opfrisket hvordan det er man gør!

    SvarSlet
  14. Det var da nogle vildt gode tips med fine billeder og alt. Tusinde tak fordi du deler!

    SvarSlet
  15. Takk Lene!
    Dette minnet meg om det jeg tenkte på ifjor...
    må ha mere jern i hagen,og klatrestativene var supre:)Men en får brukt musklene...he,he.
    Takk,takk for påminnelsen:)

    SvarSlet
  16. Hov, har lige set at du ikke bor så langt væk - altså alt er jo relativt, men forholdsvis tæt på her :)

    Uh, jeg overvejer godt nok også de der blossoms - fragten var jo ikke voldsom, så vidt jeg kunne se. Hmm :)

    SvarSlet
  17. CuginaK:
    Det blev i alt 490 kr. for 6 stk. inkl. fragt. Det synes jeg nu er rimelig dyrt, men nogle gange ser man noget man bare MÅ eje :)
    Næste "problem" bliver så at finde et sted at sætte dem :)

    SvarSlet
  18. Hej Lene
    Ihhh....hvor dejligt med dette indslag...og tak for linket til min side. Jeg er vildt imponeret over din kreativitet. Det er nogle super flotte blomsterstativer. Har allerede sat en boltsaks og noget jern på ønskelisten. Jeg har det ligesom dig - kan man lave det selv billigere, er det en stor tilfredsstillelse. Fandt i øvrigt et solidt og billigt væg-espalier i Bilka forleden til 149 kr. - men jeg vil kraftigt overveje at kaste mig ud i at bukke nogle tårne i jern inden længe. Har nemlig købt en del nye klatreroser og kunne godt tænke mig, at have dem stående rundt i haven.
    Hvordan går det i øvrigt med dit væksthus - er du flyttet rigtig ind?
    Rigtig god weekend herfra
    Hilsen Dorthe Christina

    SvarSlet
  19. Dorthe Christina: Jeg er glad for at du kan lide mine tårne - god fornøjelse, hvis du kaster dig ud i det.
    Ja, vi er flyttet rigtigt ind, og er ved at sætte skyggegardiner op. Der bliver godt nok hurtigt meget varmt når solen skinner - men det er så skønt at sidde derinde, især i dag hvor det stormede en halv pelikan. Vi får helt sikkert megen glæde af væksthuset. Jeg har lige i dag fået lovning på en gammel jernseng der skal stå derinde. Jeg er en lykkelig kvinde :)

    SvarSlet
  20. Hej igen
    Det lyder godt med din lille oase. Skøn idé med en jernseng inde i huset. Det må være fantastisk at ligge der midt i dit blomsterrige med puder, tæpper, kaffe/te og en masse dejlige bøger. Jeg har også fået hængt skyggegardinerne op allerede. Er bange for at alle de små spirer brænder af i den skarpe sol. Det ville være så ærgeligt med al det arbejde, der allerede nu er lagt i.

    Jeg kom forresten i tanke om et svensk haveprogram - se dette link

    http://dengulehavestue.blogspot.com/2011/03/dejlige-havedage.html

    I programmet er der et indslag fra en have, hvor de har en jernseng midt i haven under et træ.

    Det var i øvrigt spændende at se flere billeder fra din have. Det ser helt fantastisk ud - selv på denne årstid, hvor meget stadig ser en smule trist og vinterdødt ud endnu. Men det er ikke svært at forestille sig, hvor fantastisk det må se ud, når det hele står i fuldt flor.

    Hvad er det for en lav hæk, du har plantet rundt om dine bede?

    Mange hilsner fra
    Dorthe Christina

    SvarSlet
  21. Hej igen,
    Ja, jeg har set det link og har optaget alle udsendelserne. De er fantastiske - rigtige nydeprogrammer, som man sagtens kan se igen. Jeg har endnu 2 som jeg mangler at se, og det kan være at jernsengen er deri.
    Den lave hæk er taks, og desværre ser den lidt trist ud nu. Jeg håber at lidt gødning kan hjælpe.

    Jeg glæder mig også vildt til at gense alle mine stauder, og jeg har en stor produktion i gang af sommerblomster, så det skal nok blive flot.

    Der har i øvrigt været sæsonstart for Trädgårdsfredag i dag - SVTV2 kl. 21.30. De programmer er også sat til optagelse :)

    SvarSlet
  22. Så fina konstruktioner du bygger!

    Ha en finfin söndag,
    Rebecca

    SvarSlet
  23. Så fik jeg også 2 stativer ala Lene. Har linket fra min blog, håber det er ok.

    SvarSlet
  24. Hej CuginaK
    Det er da helt i orden. Det er jo derfor jeg har lagt det ud på bloggen - nemlig til inspiration :)

    SvarSlet
  25. Dejligt at se at jeg ikke er den eneste der er vild med rustent jern. Sikke nogle fantastiske tårne og plantestativer du har lavet, dem er jeg helt vilde med. Godt gået :-) Ha en fortsat god aften.

    SvarSlet