lørdag den 8. oktober 2011

Overvintring af verbena bonariensis

Jeg ved at der til foråret helt automatisk vil komme en masse kæmpeverbena i min have, da de selvsår sig meget villigt. Men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at prøve at overvintre nogle af planterne, så de kan komme tidligere i gang.


Vi er lige ved at være færdige med 2 store højbede til køkkenhaven, og jeg overvejer at klippe verbenaerne ned, plante dem i én af kasserne og så dække med et godt lag halm. Mon det kan holde frosten væk?

Jeg har tidligere prøvet at sætte dem tæt i en styroporkasse og så opbevare dem i drivhuset, men det var ikke nogen succes!

Er der nogle der har erfaring med overvintring af kæmpeverbena?

25 kommentarer:

  1. Hej Lene desværre, gid jeg havde. Den første tanke jeg fik var ellers en flamingokasse...Gad vide hvor meget kulde de kan tåle?
    Knus Gro

    SvarSlet
  2. De er altså nogle sjove størrelser. Jeg studsede over at du skriver at de frøformerer sig VILLIGT! Nej, Lene det gør de ikke, - i Kolding formerer de sig SPORADISK.

    Jeg har også prøvet med en beskyttet krukke i drivhuset og det fik jeg intet ud af. I øjeblikket har jeg nogen stående som ikke er kommet i blomst endnu, de står hvor jeg skal bruge pladsen til noget andet, så måske de alligevel skal flyttes i drivhuset eller bare plantes beskyttet med halm. Jeg må prøve igen...

    Ha' en dejlig dag, håber solen skinner over hos dig :o)

    SvarSlet
  3. Hej søde Lene.
    1000 tak for at du fik popup-vindue, så jeg kan kommentere igen :-)
    Det er nok ikke mig du skal høre om kæmpe verbena, for den store fine plante jeg havde sidste år, viste sig aldrig igen.
    Ha' en skøn weekend.
    Knus Lone

    SvarSlet
  4. Kære Lene

    Mit gæt er, at det naturligvis kommer helt an på, hvor streng en vinter, vi får. Den kan vist slet ikke lide frostgrader. Så hvis du skulle overvintre den, skulle den antageligt (rent gætværk) stå et lyst sted med få plusgrader. Lige som pelargonier. Måske. Men Lene. Hvad med at styre din tålmodighed, for du får tilsyneladende et helt Stillehav af dem, hvis blot du venter lidt :-) Odenia fortalte mig i foråret, at de nok ville have dem som plugs til næste år. Den model overvejer jeg selv :-)

    SvarSlet
  5. Jag har misslyckats med övervintringen, kul om du lyckas.
    Mariana

    SvarSlet
  6. hej
    har ikke erfaring med at overvintre, da jeg smider dem ud, når den første frost har været der... men et er sikkert de tåler ingen minusgrader, hvis de skal overleve:) Anne Gine

    SvarSlet
  7. Jeg har heller ingen erfaring, men vil blot ønske dig held og lykke med projektet.

    SvarSlet
  8. Altså Nette, mig og tålmodighed er en by i Rusland. Jeg ved godt at tålmodighed er en dyd, men den dyd besidder jeg desværre ikke. Hvis DU har tålmodighed skal du ikke købe plugs hos Odenia, men få et helt hav af mig :)

    SvarSlet
  9. Hehehehe tak Lene, her i den forgangne sæson købte jeg en enkelt - men meget stor - bonariensis hos Aldershvile først på sæsonen. Senere viste det sig, at jeg også havde nogle selvsåede, som gangske rigtigt stadigt blomstrer. Men det gør den indkøbte også. Det skønne er, at man ikke behøver "rode" med blomsterne. De passer sig selv HELE sæsonen. Det ER virkeligt en skøn plante. Så tak for tilbudet, men jeg satser HELT VILDT på, at Bilka får nogle BILLIGT til salg først på sæsonen :-)

    SvarSlet
  10. Jeg læste (spørg mig ikke hvor!!)at man kan opbevare den på samme måde som Dahlia. Pakke roden ind i aviser og opbevares frostfrit.
    Tør dog ikke love det virker, da jeg ikke har forsøgt endnu, men vil helt klart prøve.

    SvarSlet
  11. Jeg gad godt kunne fortælle dig hvordan, for kunne jeg jo også selv. En fest, hvis man kunne overvintre dem, de er jo store og smukke nu.

    Men det er vel noget med at naturen selv styrer det show... Nej, vel :)

    SvarSlet
  12. Hej Pia,
    Tak for tipset. Det tror jeg helt sikkert at jeg vil prøve, og hvis det ikke dur, får jeg jo en masse selvsåede senere på sæsonen.

    SvarSlet
  13. Nette: Bilka havde kun nogle ret dyre eksemplarer i år, men ellers kan jeg varmt anbefale vivara.dk - de er billige!

    SvarSlet
  14. de er også nemme at så... men så dem ude lige efter jul:) Anne Gine

    SvarSlet
  15. I de milde vintre vi havde for nogle år siden overvintrede mine kæmpeverbena fint i havens bede, med et let dække af halm. Det gode er, at de bliver meget større, mere blomsterrige og blomstrer tidligere.
    I de sidste to vintre er det desværre ikke lykkedes.
    Ud over at temperaturen ikke må komme alt for langt ned, tror jeg også at det er vigtigt at planterne ikke står for fugtigt om vinteren, så et højbed lyder umiddelbart fint.
    Håber du får held med det.
    mvh Lotte

    SvarSlet
  16. Det lyder spændende, jeg tror jeg vil prøve at tage mine ind i havestuen. det ville være dejligt hvis man kunne få kraftigere planter som blomstre tidligere.
    Annette

    SvarSlet
  17. Jeg overvintrer altid nogle i mit opvarmede drivhus. Netop fordi de så kommer hurtigere i blomst end de selvsåede.
    Jeg tror godt at du måske kan lykkes med dem i de hævede bede. Men jeg tror at jeg også ville lægge plastik over halmen, for det er rigtigt at det tit er væden som dræber.
    I sin tid, da vi havde milde vintre, var det primært mine yngste planter som overlevede vinteren.
    Jeg håber at det hjælper. Jeg er også rystet over hvor dyre de er i handlen, når man ved hvor flittigt de selvsår. Men måske er det netop fordi de kan være svære at overvintre.

    SvarSlet
  18. Hej Lene.....nu er jeg spændt på om også jeg kan komme igennem havelågen ;0)

    Jeg forsøgte at overvintre sidste år.....i flamingo kasser med halm, men desværre gik der mug i dem og synet var noget sølle til foråret....så desværre men det skulle altså kunne lade sig gøre - og hvis vinteren bliver knap så hård dene vinter så måske :0)

    ....nu krydser jeg fingre ;0)

    knus Dorthe

    SvarSlet
  19. .......yiiiiipiiiiii......også her ;0)

    SvarSlet
  20. Her selvsår de sig, har jeg fundet ud af i år. Så jeg vil ikke gøre kunster for at overvintre dem - havde ellers tænkt på løsningen med at potte dem op og stille i drivhus, med halm omkring...

    SvarSlet
  21. Jeg er også helt vild med kæmpeverbena, men har overhovedet ingen held med dem. Jeg forsøgte at så nogle tidligt i foråret, men det blev et sølle resultat. Tak fordi du har kommenteret på min blog. Jeg har meldt mig som fast læser på din. Jeg håber, du får held med at overvintre planterne og glæder mig rigtig meget til at følge med. Jeg læste et af dine tidligere indlæg med brænde som bedafgrænsning. God idé med at lægge dem "fast" med et søm. Det ser rigtig godt ud.

    SvarSlet
  22. Kære Lene
    Jeg ved jo at den kære Claus overvintere sine i flamingo kasser og beskriver at han får endnu kraftigere planter .... jeg har mine i bl.a 2 stk kæmpekrukker (plads til 20-25 potter) og overvejer at klippe dem ned og trille dem ind (hvis jeg slipper levende fra det ;-) i mit hjemmelavede garageorangeri, hvor jeg satser på at holde 3 grader, men nu må vi se om der bliver plads! Kram Fru Krull

    SvarSlet
  23. Kære Lene,

    krydser fingrer og tæer for at det lykkes for dig, at overvintre dine kæledægger. Synes også selv at kæmpeverbenaer er nogle fantastiske vækster og hverken vil eller kan undvære dem i haven.
    Her hos os står andre planter alt for tæt og jorden er alt for leret til at de selvsår sig. Heldigvis kender vi een, der gavmildt deler ud af alle hendes små selvsåere, som elsker hendes sandede jord og dukker op alle vegne mellem fliser, i sprækker og revner etc etc. Det kan man i sandhed kalde et luksusproblem.

    Hav en pragtfuld uge, søde du.

    Knus fra mig til dig

    SvarSlet
  24. PS: Hvor er jeg glad for, at jeg igen kan være med i kommentatorboksen her hos dig, Lene.

    HURRA FOR POP-UP-VINDUER:o)

    Flere knus

    SvarSlet
  25. Havenyt.dk :
    Verbena sås i februar/marts. For at sikre en jævn spiring anbringes såbakkerne en måned i køleskab, inden de tages frem i lys og stuetemperatur.

    SvarSlet