fredag den 10. februar 2012

Jeg er SUR som en citron!

mest på mig selv - men aller, aller, allermest på det forbandede frostvejr! Se bare her


Jeg har lige været ude i væksthuset for at se til mit citrontræ igen, og så mødte dette syn mig. Det er lige til at græde over. Alle citronerne ser ud som på ovenstående billede og de er helt bløde.


Alle spidserne er visnet

Bladene hænger

Potten var pakket ind, og selve træet var dækket af fiberdug og kraftig bobleplast
Jeg ærgrer mig sådan over at jeg ikke fik det vinteropbevaret hos en gartner, for selv om vi i mange dage og nætter har tændt gasovnen, har der stadig været for koldt derude.

Nogle af de nederste blade på citrontræet ser helt normale ud


Kan det mon reddes, hvis jeg klipper citronerne og alt det visne af når det bliver forår?


Hvis ikke det kan reddes, bliver jeg nødt til at købe et nyt, for et citrontræ kan jeg ikke undvære. Det er så skønt at kunne plukke citroner af egen avl til koldskålen - eller en gin og tonic!

Jeg kan i hvert fald ikke vente til dette er vokset op - det er kun 9 cm højt!



Hvis der er nogle der har erfaringer med citrontræer, vil jeg meget gerne høre om det.

38 kommentarer:

  1. Nej hvor er det ærgeligt, men jeg må indrømme at mine citrontræer ser næsten ligesådan ud. Jeg har bare ingen citroner på mine.
    Det er ikke nemt at opbevare noget i den her kulde.

    SvarSlet
  2. När kylan tar en älskad växt blir man bara så ledsen. Ditt citronträd var ju så fint... och alla frukterna...

    Nu vill vi ha +-grader!

    kram

    SvarSlet
  3. Jeg turde ikke tage chancen med "Drive-huset". Som du ved har jeg hyr nok med min clematis! Så mit træ står i stuen og jeg har to små citroner, der vist glæder sig til lys og varme.
    Håber du kan redde dit træ, ved at klippe de frostskadede dele af.
    God weekend
    Skipper

    SvarSlet
  4. jeg forstår sku' godt, at du er SUR.... det er da brandærgeligt med træet :(

    SvarSlet
  5. Ej hvor ærgeligt, det er næsten ikke til at bære, når det sker. Men heldigvis har du en lille ny :-)

    SvarSlet
  6. :( øv altså...det har jeg desværre også oplevet et par gange, så ærgerligt, når de er blevet så stor...god weekend
    Hilsen Sussie

    SvarSlet
  7. Åhhh nej din stakkel! Det er brandærgerligt :o( Men man lærer af sine fejl og mon ikke det næste citrontræ bliver behandlet som en prinsesse? ;o)

    SvarSlet
  8. Det er så ærgerlig, kunne du så bare placere sin vrede og irritation andre steder end hos sig selv, så kunne du da i det mindste få afreageret.

    Håber det der er tilbage står til at redde, men ved ikke hvordan det forholder sig med citrusplanter.

    SvarSlet
  9. Piv. Jeg føler med dig! Det hør bare så ONDT sådan noget.

    Men sådan kan livet også komme og sætte en på strandby.

    Måske er det godt for et eller andet. Visdom er nogen gange lidt lang tid om at indfinde sig. (og jeg taler af erfaring)! Mener selvfølgelig: jeg venter stadig. Ha ha.

    SvarSlet
  10. Så ergelig! Jeg har sitrontrær i Spania og vet at de kan tåle 5-6 frostgrader i kortere perioder i høyereliggende strøk. Da er det som oftest viktig at jorden ikke har vært våt så røttene tar skade.
    Jeg ville klippet bort det døde, pakket ditt sitrontre inn i fiberduk og håpet det overlever til våren.. Har du strøm i drivhuset vil det nok være en stor fordel å surre juletrelys rundt det og deretter pakke det inn. La lysene stå på døgnet rundt i kalde perioder. jeg ser ikke om treet ditt står direkte på bakken? I så fall er det nok lurt å sette potten på en isoporplate, for det er roten som tåler minst frost og vinterfukt.
    Håper du får nye skudd på treet om våren!

    SvarSlet
  11. Øv hvor er det surt, jeg har nu ingen erfaring med vinteropbevaring i drivhus, da jeg altid tager mit ind på kældertrappen. God weekend Anne Gine

    SvarSlet
  12. Hej Stein,
    Tak for tippet om juletræsbelysning - det er da værd at prøve. Potten er både pakket ind i bobleplast og står også på det, så det bør ikke være det.

    Anne Gine: Jeg har læst mig til at et citrontræ skal have MEGET lys, når det skal vinteropbevares, og at en almindelig lys stue ikke er nok. Jeg ville nu ønske at jeg alligevel havde taget det ind i stuen.

    SvarSlet
  13. Æv med bæv på... Lene jeg har (desværre) ingen erfaring med citrontræ, men jeg har tilgengæld erfaring med at være SUR - det holder ikke i længden.
    Ses i morgen.
    Trøsteknus
    Lone

    SvarSlet
  14. Hvor ærgerligt for dig, Lene!

    Det er også min erfaring, at citrontræer tåler nogle frostgrader i kortere tid - erfaring, som jeg har fra Florida i min og min datters subtropiske have; men derovre står de også meget tørt - egentlig også i regntiden, fordi jorden er næsten ren sand, og fordi det kun regner om eftermiddagen.
    Mine to træer herhjemme står lyst lige foran vinduerne og hævet 40 cm over gulvet i mit uopvarmede orangeri, hvor der kun er nogle få grader varmere end udenfor, og der har både været isblomster på de yderste af dobbeltruderne en overgang og is på den spand vand, jeg glemte derude forleden. Men citrontræerne har det fint. Jeg har lige været ude at chekke!

    Måske skulle du tage Steins råd om isoporplade og mit råd om at løfte dit træ op til dig. Jeg tror ikke, at bobleplast er så godt. Dels kommer træet ikke højt nok op, dels vil der være stående vand og fugt, hvis du vander.
    Og for resten, mine citrontræer i orangeriet bliver næsten ikke vandet i vinterperioden!
    Opgiv ikke håbet! Træet vil måske skyde igen, og imens du venter, kunne du jo anskaffe et nyt, gå både med livrem og seler!
    Happy Lemon Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    P.S. At overvintre citrontæer i stuen tror jeg heller ikke er så god en idé. De vil sikkert blive stærkt angrebet af smådyr.

    SvarSlet
  15. Øv hvor gør det mig ondt for dig, Lene. Jeg kan virkelig sætte mig ind i hvor SUR du er.
    Jeg tror desværre at vi alle vil opdage at vi har mistet noget i denne strenge frost.
    Jeg har desværre heller ikke erfaring med citrus. Men jeg har læst på engelske medier den ide med juletræslysene.
    Forhåbentlig er den meget strenge frost overstået nu. Og jeg tror også at det kan reddes ved at blive klippet tilbage. Jeg håber det ihvertfald for dig :-)

    SvarSlet
  16. Nej hvor er det en skam, man ærgrer sig gul og grøn som en citron, lige lidt hjælper det desværre. Jeg har ingen gode råd, men heldigvis er der andre, som er klogere, så nu har du fået nogen råd.
    Jeg krydser fingre for, at det overlever. Jeg ved fra en veninde, at har man først fået sådan et, kan man ikke undvære det.

    SvarSlet
  17. Øv hvor ærgerligt. Når frosten er så vedvarende, kan isolering af potten ikke holde kulden ude. Isolering forsinker vel nærmest blot kuldens indtrængen. Så jeg tror, at det er nødvendig med tilskudsvarme, måske i form af de foreslåede juletræslys.

    Jeg holdt varme på mit drivhus - en lille del af det - sidste år, men det var for dyrt. Men jeg er så heldig at vores entré/hovedindgagn ikke er gjort i stand, så der er både koldt og lyst. Der står mine oliven i år.

    Håber du finder et godt tilbud på et erstatningstræ.

    God weekend.

    SvarSlet
  18. Øv øv og atter øv - hvor er det bare træls :oI
    Dit citrontræ så så fint ud, og se det nu... jeg håber virkeligt at det kan reddes.
    Jeg har også undervurderet frosten i år. Jeg plejer at opbevare krukker i garagen og det går fint, men ikke i år. For en uges tid siden stod mine fuschiaer med blomsterknopper - helt vildt - og nu er de bare helt slatne. Jeg håber at selve planten klarer sig... man kan jo sagtens gå ud og købe nye fuschiaer, men disse har jeg arvet fra min far, og det ville være SÅ ærgeligt at miste dem...

    SvarSlet
  19. Nej altså øv hvor er det ærgerligt. Har desværre ingen erfaring med citrontræ. Jeg har begravet mine dahlia-knolde i drivhuset, så dem er jeg også lidt nervøs for. Har heller ikke andre steder og gøre af sådan noget sart noget, men hvor er det dog en stor skam med de citroner.

    Derudover syntes jeg nu, at det lyder som en rigtig god idé. Ih kunne jeg bare vinteropbevare sprang jeg nok på citronvognen.

    Mange hilsner Lise Lotte

    SvarSlet
  20. Ingen erfaring overhovedet....desværre Lene......men forstå så godt de sure miner......suk hvor er det bare ærgeligt - det lyder da ellers til du jhar truffet dine forholdsregler....ØV.

    Trøstende Knus Dorthe

    SvarSlet
  21. Ej... hvad er det kedeligt.. :(

    SvarSlet
  22. Stein har sagt det meste. Det er da en god idé med juletræsbelysning og så varme omslag (øh, du ved).
    Mit citrontræ står i vores uopvarmede udestue og ser stadig helt og fint ud. Meeen jeg har mistet et par pelargonier, for der har være minus grader derinde.
    Så jeg er heller ikke gået ram forbi i år. Det er nok min egen skyld, for jeg skal huske at stille alt ind mod husmuren og ikke ude i det »fri«, som jeg har gjort med et par stykker. Jeg føler med dig Lene....Suk

    SvarSlet
  23. Hej Lene. Øv, det er godt nok trælst. Jeg har absolut ingen erfaringer med citrontræer, men det lader til, at andre har gode råd og idéer. Jeg håber, du kan redde dit træ. Jeg frygter for mine pelargonier ude i mit blomsterrum, selvom vi har sat en lille elradiator op, så er jeg bange for, at det var lige sent nok - de hænger noget derude!
    Jeg krydser fingre for dit træ og for pelargonierne. Håber, det bedste.

    SvarSlet
  24. Åhhh, hvor er det synd, jeg håber at du har lidt G&T (uden citron) så du kan dulme sorgen lidt. Jeg har desværre ingen råd, jeg har aldrig turde binde an med citrontræer, hos mig ville de sikkert få spindemider og tabe alle bladene. Håber at du kan redde noget af den.

    SvarSlet
  25. Æv og øv!

    Håber en lille happer med et lille glas rødvin og fynsk æblekage til dessert i dag kan gøre dig i bedre humør :)

    SvarSlet
  26. Hej Lene
    Neeeej hvor er det ærgerligt, man bliver simpelthen så ked af det - på en eller anden måde er det jo gået hen og blevet "et af ens børn".

    Men det med stuen havde nu også været en dårlig ide, der er for varmt og tørt.

    Jeg har selv overvinteret mine citroner de sidste 4 år men jeg har ikke den store erfaring med hvor meget frost de kan klare - jeg har prøvet at holde tempera-turen lige over frysepunktet eller rettere, prøvet at ramme 5 grader, men det kan være svært at styre så tit har temperaturen i korte perio-der været lige over frysepunktet. (Man siger jo de godt kan klare frost).

    Jeg tror ikke jeg ville turde at klippe i træet før det bliver varmere i vejret men måske tage citronerne af hvis de ikke sidder alt for godt fast.

    Held og lykke.

    Stor medfølelse
    Anita

    SvarSlet
  27. Hej Lene,

    denne artikel har rigtigt mange gode informationer om at overvintre citrontræer.

    http://www.gardena.com/uk/garden-life/everything-you-have-always-wanted-to-know-about-citrus-trees-and-overwintering-them/

    Mit citrontræ er også mit store problembarn om vinteren. Det står nu oppe på loftet i ca. 15 grader og ret så mørkt. Det skriver han netop om, at når det er koldt og bladene får for meget lys giver det en stor ubalance for planten, der så smider alle bladene og, i værste fald, går ud. Men dine ser nu ud til, at de ikke har kunnet tåle frosten. Jeg håber og tror, at det nok skal komme sig til sommer.

    Hilsen
    Helle i Schweiz

    SvarSlet
  28. ÆV ÆV.. Hvor træls.
    Jeg har endnu ingen Citrontræ men vil gerne have anskaffet mig et.
    Vi har et frostfrit lagerrum.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  29. Æv, æv, jeg kan sandelig godt forstå, at munden rimper! Hvordan skulle du dog vide at gasovnen og alle de andre foranstaltninger ikke var nok. Danmark er ikke til helårsbrug ;-)

    Ha´en god lørdag
    Birgitte

    SvarSlet
  30. Nej, hvor er det synd for dig.
    Har lige tjekket mine citrontræer,de har det godt ude i garagen.

    HK Margrethe

    SvarSlet
  31. Åh nej, vad tråkigt! Jag hoppas verkligen det klarar sig, för, precis som du säger, citronträd kan man inte vara utan! Vinterförvaringen blir inget problem här, jag har min glasade vinterträdgård med ca 10-15 grader och där det ska bo.
    Jag håller tummarna för ditt träd!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  32. Æv Lene, jeg krydser mine små fingre for at træet bare overlever!!!
    Knus Gro og tak for en hyggelig dag :-D

    SvarSlet
  33. Jeg er lige kommet hjem til samme syn. Mit citrontræ havde en enkelt citron, som vi ellers havde glædet og til at fortære til sommer, men ak den ser ud som dine.
    Min erfaring er også at citrontræer er meget mere sarte end andre citrusplanter. Vi har også et lime-træ og en citronmandarin og de har det begge helt fint. De er værd at overveje, hvis de går helt galt.

    SvarSlet
  34. Øv, hvor er det bare ærgeligt. Jeg ville have kommenteret Live i lørdags, men snakken gik jo derudad om mange andre ting - hehe:-)
    Umiddelbart synes jeg at du skal vente med at klippe i træet, men lige se tiden an, fjerne syge blade og frugter og hvis det ikke rådner yderligere vil det måske skyde friske blade når vejret blivere mildere.

    SvarSlet
  35. Hej alle,
    Tak for kommentarerne.

    Jytte: Jeg har ikke vandet, så det er ikke derfor.

    Jeg tror jeg gør som både Anita og Lisbeth har skrevet. Jeg venter med at klippe det ned og håber det bedste.

    SvarSlet
  36. øv hvor er det ærgerligt, håber den overlever.
    Jeg har ingen erfaring med overvintring i drivhus, da jeg har mine citrus i havestuen der er opvarmet til ca 10 grader.
    Annette

    SvarSlet
  37. Åh, hvor er det ærgerligt! Min mor havde et 2½ meter højt citrontræ i mange år. Jeg tror da bestemt, du kan redde træet, hvis du klipper det visne af. Jeg havde selv et stort og flot et, der gik til på grund af spindemider.

    SvarSlet
  38. Jeg tilslutter mig koret, og siger ØV hvor ærgerligt det må være for dig. Til gengæld har du givet mig lidt blod på tanden, til at få et citrontræ, selvom jeg ikke har opvarmet udestue. Måske kan den overvintre i et køligt soveværelse eller vores trappeopgang.
    - så selv om jeg føler med dig, så tak for inspirationen midt i ulykken.

    SvarSlet