tirsdag den 16. april 2013

Af med dynen!

Og det er ikke min dyne, jeg taler om, selvom det forhåbentlig snart bliver aktuelt!

Nej, det er dynen på min Lavatera, det drejer sig om. Tre år i træk er det lykkedes mig at slå en eller flere ihjel, fordi jeg "glemte" at vinterdække. I efteråret besluttede jeg at det skulle være løgn, så den ene jeg har, blev dækket efter alle kunstens regler. Først fiberdug, så en masse visne blade, og til sidst en fletkuppel til at holde på bladene. Kuplen satte jeg fast med pløkker, så den ikke blæste væk.

I dag måtte jeg kigge, og se så lige her:


Den har overlevet! Nu er den blevet soigneret og klippet lidt, men til aften dækker jeg den til igen, dog kun med fiberdug. Det ville jo være ærgerligt hvis den frost, de har varslet i weekenden, ødelægger de fine, små skud.


13 kommentarer:

  1. Hei! Så hyggelig du har klart å overvintre den! Lavatera har jeg aldri prøvd selv, men når du har problemer med den i Danmark, så er det nok best å holde seg unna den, selv om den var en veldig vakker plante! (Måtte selvfølgelig google den)
    Den flettekuppelen var jo både flott og funksjonell! En sånn en må nok jeg også være på utkikk etter! :-)
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlet
  2. Hvad!? Er mamelukærme ikke en sommerblomst? Nå-da. Så lærte jeg noget igen. Jeg er begejstret for dit indianertelt til at holde fast på vinterdækningen. Er det hjemmelavet i et kreativt øjeblik?

    Ja, det er vist kun natten mellem lørdag og søndag, at vi får nattefrost. Det er jeg også voldsomt utilfreds med. Har tænkt mig at lægge alle mine dahlia til forspiring søndag. Det bliver 3. sæson for de fleste af dem, så jeg håber at få nogle ordentlige basser ud af knoldene i år.

    SvarSlet
  3. Nette: Lavatera er skam også en mamelukærmebusk. Min hedder Lavatera Rosea, er egentlig købt som Barnsley. Ja, sådan kan det gå.

    "Indianerteltet" er købt, men man kan sikkert sagtens lave det selv, hvis man er lidt fingernem :)

    Bare det var mig der kunne overvintre mine dahlia ordentligt. Jeg har gemt tre af dem, som ikke var helt mugne og rådne, og så prøver jeg om de vil spire - ellers ryger de bare ud. Heldigvis har jeg 12 nye på vej.

    SvarSlet
  4. Jeg er ikke "lidt fingernem". Jeg er slet, slet ikke fingernem. Jeg er fumlefingret. Kan tilsyneladende ikke en gang hitte ud af, at så de rigtige frø i de rigtige huller, men det er en helt anden sag.

    SvarSlet
  5. Ja, hvis man ikke beskytter den, overlever den ikke - det er også min erfaring, så jeg smed min i drivhuset.

    SvarSlet
  6. Hvor er den fletkuppel dog fin! Noget finere end de fire afskyelige snemænd det endte med her, da jeg bad gemalen min om hurtigt liiiige at få dem pakket ind. De bliver bestemt flottere med alderen.
    Kh Anne Mette

    SvarSlet
  7. Tillykke med at det lykkedes dig at overvintre din lavatera. Så kan du glæde dig til smuk blomstring til sommer.

    SvarSlet
  8. ....også imponeret over det elegante indianertelt - vil ha' :)

    SvarSlet
  9. Du er da bare så super PRO' :-)

    SvarSlet
  10. Tillykke med overvintringen - og hvor er det en fin blog du har :-)

    SvarSlet
  11. Hvor er det bare godt at du huskede det og at den er overlevet:)
    Jeg dækkede min med grangrene og går nu og skubber til den for at se tegn på liv, men det ser ikke lovende ud:(

    SvarSlet
  12. ....skønt Lene og smukt har det også været at kigge ud på i løbet af den lange lange vinter med sådan en kuppel :0) Jeg er sikker på at du bliver belønnet for dine anstrengelser med en blomstring og frodighed uden lige om et par måneder :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. Kære Lene
    Sikke en effektiv måde at vinter dække på. Du har tit nogen gode fif :-D
    Knus Gro

    SvarSlet