fredag den 8. juni 2012

Der sker noget i køkkenhaven nu!

Forleden dag - desværre i gråvejr - fik jeg taget et par billeder af køkkenhaven.


Man kan tydeligt se at der er gang i den i forhold til her.

Forrest er det rød grønkål, rødbeder og sukkerærter. Derefter er der pluksalat, rucola og almindelig marvært. Bagerst er der spidskål, fennikel, gulerødder, spinat og stangbønner. I de to zinkkrukker har jeg sat artiskok.

Set fra den anden side

Det bliver spændende om jeg får lov til at have køkkenhaven (især salaten) i fred for dræbersnegle. Lige nu ånder der fred og idyl, men jeg holder skarpt øje. Hvis de spiser min salat bliver den kasseret. Jeg vil ikke engang prøve at vaske slimet væk - det er simpelthen for ulækkert.

Derfor har jeg også i sinde at sætte salat i en stor zinkkrukke, og sætte den på terrassen. Jeg er ikke i tvivl om at dræberne sagtens kan finde den der, men jeg vil afprøve noget "snegletape", som jeg så her og har købt her.

Det er ikke det rene sjov at have køkkenhave, for snart kommer kålsommerfuglen  og vil lægge æg i min grønkål og mine spidskål - se her hvordan det så ud sidste år. Jeg håber at kunne komme dem i forkøbet og vil dække med fiberdug, når tiden kommer.

Lodden løvefod - Alchemilla Mollis - er nu ved at springe ud. Er den ikke usandsynlig smuk sådan helt tæt på?



25 kommentarer:

  1. Hej Lene
    Det er altid skønt at se når sit arbejde bærer frugt! Det ser i hvert fald flot ud!

    Vh

    SvarSlet
  2. Det ser godt ud! Jeg glædes også ved at komme ud i min køkkenhave, nu hvor man kan se resultater af arbejdet:)

    SvarSlet
  3. Hvor ser det bare godt ud med dit landbrug. Der er ikke noget bedre end at høste fra egen avl.... og det skal vel tilberedes i det der udekøkken?(vildt misundelig).
    Her har jeg høstet agurker(godt nok fra drivhuset) spinat og radiser i dag.... og masser af dejlige dværg hønseæg - Skal du ikke have et par små høner? det er så hyggeligt dagligt at hente æg med orangerøde blommer. Man kan slet ikke spise købeæg, når man først har fået dem helt friske.
    Og jo Lodden løvefod er fantastisk, her blomstre den også - rigtig fint billede af den!

    SvarSlet
  4. Tak for sidst Lene det var hyggelig at hilse på dig.
    Hvor har du en dejlig køkkenhave. Snegle adder.
    Lodden løvefod er vel nok smuk så tæt på.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  5. hi hi, man har sin kamp med naturen - men det er godt, at vi ikke er 100% afhængige, af det vi kan høste i vores urtehaver :)

    SvarSlet
  6. Hold da helt fast, hvor er dine afgrøder i højbedene langt i forhold til mine ;o( der bærer tydeligt præg af kulde tørke og storm. Øv når der er problemer med de S.... snegle. Hvor er den bare fin lodden løvefod ;o)

    SvarSlet
  7. Hvor står afgrøderne godt i dine bede. Ja, jeg er også noget spændt på om vi får lov til at have kålen for os selv eller vi må dele. Jeg tænker også fiberdug, men er i tvivl om, hvordan jeg skal få det lagt over kålen. Hvordan regner du med, at du skal få fiberdugen til at lægge på bedene?

    Jeg har aldrig tænkt på, at lodden løvefods blomster var en samling af mange små blomster. De er rigtig søde :-)

    SvarSlet
  8. Det ser godt ud, Lene. Kunne du ikke sætte sneglehegn (kanter) på højbedene? Det skulle angiveligt være en god løsning. Her er baren åben; jeg har købt Netto-bajer til sneglefælden!

    SvarSlet
  9. Der ser så godt ud, Lene - uhmmmm friske ærter og bønner er så lækre:O)
    Jeg krydser fingre for at sneglene holder sig nede på jorden - ellers ville jeg også sætte sneglehegn op kan simpelthen ikke spise salat med rester af snegleslim.
    Jeg har sat dåser fra flåede tomater rundt om hver gulerod der skal blive til skærmblomst og det virker:))
    Men det vil jo ikke være samme skønne syn som du har på billederne hvis alle urter havde en dåse omkring sig. hahahah!

    SvarSlet
  10. Jo den er usansynlig smuk Lene :0) Køkkenhaven ser fantastisk "sprød" ud - lige til salatskålen så jeg krydser fingre for at du kan undgå alt for meget slim.

    Tak for sidste - det var super hyggeligt at træffe dig ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  11. Det ser bare godt ud - og rigtig god appetit - når det skal indtages. :O)

    Tak for sidst. Rart lige at 'vinke'. En anden gang bliver det sikkert til en bette sludder.

    SvarSlet
  12. Hej Lene

    Hvor er din køkkenhave fantastisk. Jeg håber at du får lov til at have det hele for dig selv uden indblanding af divers kryb.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  13. Det ser bare rigtig godt ud hos dig :-)
    Her har kålsommerfuglene allerede gjort indhug i stikkelsbærbuskene, så måske skal du lægge fiberdug på din kål nu, inden kålsommerfuglene lægger æg? Larverne er jo meget små i starten, men pludselig er de store, ækle og grådige :-(

    SvarSlet
  14. Ja og nu fik vi regn, så sneglene er i fuld gang. Heldigvis går de ikke i din smukke løvefod.

    SvarSlet
  15. Det vokser da rigtig godt hos dig. Min køkkenhave er ikke helt så langt fremme endnu, men jeg kom nu også sent i gang med at så.
    Dræbersneglene holder sig også væk endnu fra min have. Jeg vil heller ikke spise salat, hvor de har været i. Dræbersnegle har godt med colibakterier på så, så jeg kan godt styre mig ;-)

    SvarSlet
  16. Kære Lene
    Hvor ser det bare godt ud. Kålnet er altså lidt bedre end fiberdug, fordi det ikke holder på varmen - hvilket kål ikke bryder sig om. Men det skal da nok på meget snart, som også Line skriver.
    God weekend

    SvarSlet
  17. Hej Flora,
    Vi har haft høns for mange år siden, da drengene var små, og det var rigtig skønt med "hjemmelavede" æg, og dejligt at vi kunne smide ukrudt og græsafklip ind i hønsegården og så var det spredt til atomer på få øjeblikke. Jeg tror jeg nøjes med at købe æg med orange blommer hos naboen :)

    Hej Susanne,
    Jeg regner med at trådhegnet bliver vendt en halv omgang, og så vil jeg lægge fiberdug/kålnet ovenpå dette.

    Hej Line og Marie-Louise,
    Jeg tror jeg må i havecentret og købe noget kålnet i dag. Det vil da være for ærgerligt at komme for sent.

    SvarSlet
  18. Sikken velanlagt og ambitiøs køkkenhave. Jeg ønsker dig held og lykke med dyrkningen.

    Og ja den lodne løvefod er så smuk også helt tæt på.

    SvarSlet
  19. Dejlig køkkenhave. dræbersneglene er skyld i at jeg har holdt mig væk fra køkkenhaven i et par år( Og tiden :o))Der er ikke noget så KLAMT som snotspor hen over grøntsagerne :/ AD! Men næste år vil jeg have grøntsager og jeg har planer om en potager med sneglehegn hele vejen udenon!
    Dejligt at møde dig i Kolding Lene :o)

    SvarSlet
  20. Hvorfor har du trådnet over højbedene? Det ser eller imponerende ud.

    SvarSlet
  21. Hej anonym,
    Grunden til trådhegnet er at vi har 2 katte, som indimellem inviterer venner hjem, og de skal IKKE sk... i mine grøntsager :)

    SvarSlet
  22. Det ser rigtigt dejligt ud Lene - håber du kan holde bæsterne på afstand :-) Ja, hvor er lodden løvefod blomsterne fine, når man kommer tæt på. Jeg har aldrig fotograferet blomsterne, da det er bladene der stjæler min opmærksomheden - men nu vil jeg prøve.

    SvarSlet
  23. Hvor er det en fin blog, og have!, du har.
    Jeg fandt den, fordi jeg var på jagt på nettet efter metoder til at holde katte ude af vores køkkenhave. De net, som du har lagt over højbedene ser fine ud. Har du erfaring for, at de er nok til, at kattene ikke bruger bedene som "kattebakke"? Jeg synes umiddelbart, at nettene hat store huller, som kattene sagtens kan skridte rundt i?

    SvarSlet
  24. Jeg kommer helt til at savne min køkkenhave, når jeg ser din. Vi har netop købt jordbær i dag, men dem man selv har dyrket er jo bedre.

    Jo løvefod tæt på er da skøn, det er har aldrig tænkt på. Det er altid bladene med vanddråber, jeg fotograferer.

    SvarSlet
  25. Hej,

    Det lyder spændende med snegletapen. Jeg håber, du vil dele dine erfaringer med det, når du har prøvet det.

    SvarSlet