onsdag den 19. oktober 2011

Tvangstanker - hjælp!


Vi har 2 ens bede i vores græsplæne. Disse billeder er taget i dag, og som I måske kan se er jeg ved at ordne bedene, bl.a. med en ”sti” af gamle, store brosten.



Uvilkårligt ”kommer jeg til” at tilplante de 2 bede ens – blot spejlvendt.

Det er måske for meget at kalde det en tvangstanke, for det bliver ikke ved tanken. Det er nok snarere en tvangshandling, men hvad synes I?

Skal jeg fortsætte med at plante symmetrisk, eller prøve at abstrahere helt fra det?

22 kommentarer:

  1. Hej Lene
    jeg tror det bliver rigtig flot når du spejlvender de to bede, det bliver jo lidt som et spejl billede, når du gå ind i gennem de to træer du har i baljerne og planter vokser jo aldrig helt ens.
    Knus herfra midtfyn Pia

    SvarSlet
  2. Jeg syntes altså også det er en sjov idé med de spejlvendte bede, og som Pia siger bliver de alligevel ikke helt ens... - og så kan du jo sende dine gæster ud og lege "find-fem-forskelle" :o)

    Glæder mig til at se fortsættelsen.

    SvarSlet
  3. Jeg synes også godt om det spejlvendte tema - og "luge-stier" er bare så gode at have har jeg måttet sande. Det er et løbende projekt hos mig at få det etableret i alle blomsterbedene.

    SvarSlet
  4. Hej Lene.
    Jeg har også selv lidt hang til det symetriske, men hvis den overordnede struktur er symetrisk, (buskene, de små træer i tønderne) så tror jeg måske godt, det kan blive lidt for meget af det gode hvis planterne inde i bedet også står helt symetrisk - så vil man også automatisk lægge mærke til, hvis de ikke er helt lige store, lige frodige eller lige blomstrende. Derfor ville jeg nok vælge at holde mig til nogle af de samme planter, for at bevare fornemmelsen af symetri, men arrangere dem lidt forskelligt i de to bede - så kommer det heller ikke helt så meget til at ligne en tvangshandling ;-)
    Jeg er spændt på at se, hvad du kommer frem til.
    Knus Signe

    SvarSlet
  5. Lige nu ser det rigtig godt ud, måske skal du give det en chance og se hvordan det kommer til at se ud. Du kan jo altid lave det om, så har du også noget at pusle med næste efterår :-)

    SvarSlet
  6. Hælder lidt til Signes ord.
    Det er først symetrisk, når begge bede er HELT ens, er der afvigelser, ses det, men symetri kan være rigtig flot.
    Det kan selvfølgelig lade sig gøre, hvis jorden og dens fugtighed, lys og skyggeforhold m.m. er ens for de to bede.
    Saksen kan heldigvis også gøre sit ved træer og buske, så de fremstår ens.

    Hvis den overordnede struktur er ens, som Signe skriver, tror jeg også det kan blive meget flot med de samme blomster på hver side, men plantet lidt forskelligt. Det kan afhængig af hvordan du vælger at plante, give en fast struktur med et mere naturligt/afslappet look i bunden af bedet.

    Glæder mig til at læse mere om dit bed :-)

    SvarSlet
  7. Hej Lene jeg ville næsten ønske jeg kunne sige - drop symmetrien :-) men det er jo også med til at give ro.
    I min have er der ikke meget symmetri bortset fra nogle buskbom der skal plantes symmetrisk i forhold til hinanden, så det .... ved jeg ikke rigtig :-D
    Knus - Håber du finder din egen løsning Gro

    SvarSlet
  8. Det er da en god ide` at lave to bede med de samme planter.
    Måske plantet lidt forskelligt.

    SvarSlet
  9. Jeg syntes det er en god og sjov ide at de to bede er symetriske, hvis resten af haven er usymetrisk.
    Held og lykke med det.

    SvarSlet
  10. hhmmm... lad det få en chance, måske vil det komme til at se godt ud !!! :)

    SvarSlet
  11. Jeg synes jo de er smukke dine bede. For mit øje at se er de heller ikke ens. Det kan godt ske planterne er de samme på begge sider, men lyset ser helt forskelligt ud. Det kan jeg rigtigt godt lide. Jeg synes det venstre bed har et eventyrligt skær over sig.
    Jeg tror trangen til symitri hænger sammen med at man godt kan lide "orden". Uha jeg kæmper en kamp for, at undlade, at lave for meget symitri. For det kan min kæreste nemlig overhovedet ikke klare. Men det er nok også sundt nok, at prøve at bryde nogle af sine vaner. (Men jeg elsker stadig symitri hi hi) ;-D
    Efterårs hilsner fra Marianne i Hvam :-D

    SvarSlet
  12. Hm, hvis der i resten af haven er symmetri og rette linjer, vil spejl-bede være smukt. Har man derimod en mere organisk formet have, kan det være svært at passe symmetrien ind.. Jeg prøver at bruge farver mere, så en gruppe blå geranier kan "snakke" med en gruppe blå katteurt på modsatte side, men gerne forskudt.
    Men spejlbedene kan helt sikkert blive smukke!

    SvarSlet
  13. Jeg elsker dine tvangshandlinger Lene......jeg syntes ideen er sjov og med træet som point de vue så syntes jeg godt der må være en STOR grad af symmetri og spejlvendt beplantning.......det kan da kun bliver fantastisk smukt ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  14. Sådan et symmetrisk bed giver da en god effekt i haven - jeg synes ikke der er noget galt med det.
    Det giver ro og stuktur.
    Bare du ikke kammer helt over og laver hele haven symmetrisk ;o)

    SvarSlet
  15. Kære Lene

    Da jeg var på besøg i din have, fandt jeg ikke bedene fuldstændigt éns. Jeg hælder også til Signes forslag om samme vækster, men hvor de fleste er arrangeret forskelligt. I øvrigt sidder jeg lige og tænker på, at bedene er meget større i virkeligheden, end de virker på billeder. Kan huske hvor overrasket jeg var, da jeg så dem i sommer.

    SvarSlet
  16. Kære Lene
    Jeg synes at du skal bevare symmetrien og som Nette siger ser det ikke stramt symmetrisk ud i virkeligheden. Det må også være det smukkeste at se på fra jeres terrasse og du har andre bede til at skabe andre indtryk i. I mit runde bed forsøger jeg at skabe diagonale symmetrier, men det er bare så svært fordi jeg har det der må-ha gen hver gang jeg ser en skøn plante:)

    SvarSlet
  17. Hej, jeg ville ønske jeg havde en mening om det. . . men ikke rigtig, men nu er du jo igang, så hvorfor ikke bare fortsætte.

    Det er en lille hyggelig sti, som du har i midten, måske den godt kunne 'tåle' at blive lidt længere endnu, altså gøre bedet lidt dybere, så blikket virkelig når at se 'ned igennem stien' og så skal vi jo altid have noget spændende/kønt/hyggeligt at kigge på forenden af stien - jeg kan se at der står et lille kønt træ, måske du skulle gøre det blikfang endnu tydeligere - ved ikke om du kan bruge mit råd til noget, det havde jo ikke så meget med det symmeriske at gøre.
    Kh Christine

    SvarSlet
  18. Synes det ser sjovt ud at bedene er spejlvendte.

    SvarSlet
  19. Jeg kan godt lide det symmetriske, men har også hang til tvangtankelignende forkærlighed for engelske haver, der i den grad hylder symmetrien.

    SvarSlet
  20. Helt sikkert ja.

    Ofte har vi tendens til at skulle have alting, men øjet får jo langt mere fred, når tingene gentages.

    Og nu er det jo desværre ikke, fordi jeg går for med et godt eksempel selv. Jeg har hvert år alt alt for mange ting, som skal testes, så her er der desværre ikke plads til gentagelser.

    SvarSlet
  21. Da din have ellers ikke er symmetrisk, tænker jeg at det må virke forstyrrende for øjet pluselig at se en 'anden måde at fortælle på'. Lige som i en roman, skifter man ikke fortællestemme midt i bogen.
    Jeg synes din have er super skøn.
    Mange hilsner
    Suzette

    SvarSlet