onsdag den 9. februar 2011

Anlæg af nye bede

Græs skal slås - hele tiden - så valget var let, især efter at begge drengene er flyttet hjemmefra.

I forsommeren 2010 anlagde vi nye bede midt i græsplænen. På en arbejdslørdag i silende regn blev der afstukket nye bede, og græstørvene blev hakket af og kørt ind til naboens høns. Min mand påstår at han kørte 70 gange frem og tilbage med trillebøren, og det var hårdt arbejde da græstørvene jo var dobbelt så tunge på grund af den megen regn.

Weekenden efter begyndte vi så på tilplantningen, og på billedet herunder ses det stadig noget bare bed. Sidenhen er der plantet endnu mere, og jeg glæder mig til at se forårsløgene komme op også. Men allerede sidste sommer var bedet meget frodigt - desværre har jeg ikke noget billede hvor man kan se hele bedet – men det kommer!

Det er taks, der er brugt som bedkant.

Til gengæld er her et par nærbilleder:


Jeg synes egentlig det er pænt med de grønne gange mellem bedene, men kanterne er pænest, når de er "stukket af", så vi overvejer at få fjernet græsset der også. Jeg ville rigtig gerne have nogle rustne jernkanter til at markere bedet, og så evt. lægge stenmel eller flis på. Ingen tvivl om at det vil være pænest med stenmel, men jeg kan allerede nu se min mands trætte ansigt for mig, hvis der skal køres flere læs ind til hønsene. 

Måske skal vi bare lægge flis på i første omgang indtil vi finder ud af hvad vi vil. Hvad synes I?

10 kommentarer:

  1. Nej, hvor fint! Det minder lidt om mine egne nye bede, som også i første omgang virker meget firkantede, men når først planterne får fat, så bliver det genialt!!
    Jeg vælger at prøve en sæson eller to med græsgangene, lidt af samme grund som dig, - en ellers tålmodig mand med et lidt træt udtryk efter tørvekørsel! Flis vil jeg bestemt ikke vælge, men det er fordi jeg har oplevet hvordan solsortene boltrer sig og smider rundt med flisstykker for at finde guf, og hvis du godt kan lide lige kanter, kan det godt være du og solsortene ikke bliver enige!!
    Jeg venter spændt på foto af hele dit bed :o)
    forventningsfulde hilsner fra fru friis

    SvarSlet
  2. Okay... jeg overså lige det med jernkanterne, det vil selvfølgelig hjælpe, men undervurder nu alligevel ikke de kære solsorte!! ;o)

    SvarSlet
  3. Jeg har for nogen år siden lagt flis ud i et område hvor vi havde ryddet træer og buske - troede at det ville kvæle alle former for ukrudt, men....skvalderkålen kunne sagtens bryde igennem.
    Ang. bede og stier, så har jeg måtte indse at man skal indtænke "luge-stier" med 2 armlængders mellemrum - nogen af mine bede er blevet for dybe. Nu må jeg lægge små stier af trædesten ind for ikke at trampe for meget rundt mellem planter der efterhånden vokser tæt.

    SvarSlet
  4. Kære Lene

    Hvor HAR I haft travlt - og de høns må da være blevet småfede og temmelig mætte.

    Jeg synes bløde græsstier er skønne og giver en have et dejligt udtryk, men må sande at de hos mig selv bliver noget slidte :( Jeg kan godt lide runde, bløde linjer men man skal passe på med ikke at få alt for store bede. Jeg har kastet nogle stykker ølandsbrud ind i et bed for at kunne komme til at vedligeholde dem, og tror nok jeg kommer til at benytte mig af det samme, når jeg får lavet min nye halve elipse ud for syren-monstrummet. Du har dog lagt op til skarpe linjer med dine takshække. Jeg ser frem til at se, hvordan det kommer til at se ud i den kommende sæson.

    SvarSlet
  5. Hej Lene

    Hvor ser det bare fint ud, men nu glemmer du ikke at skrive om opførelsen af jeres væksthus - vel ? Det glæder jeg mig til at læse meget mere om. Er sikker på din mand ikke har spor imod at hente stenmel til gangene :).Bare tænk på hvor mange gange han ellers skal ned på knæ for at klippe kanter under de overhængende stauder i løbet af sommeren.Glæder mig til at se mere. Bedste hilsner
    Lene

    SvarSlet
  6. Hej fru Friis,
    Ja, firkantede bede kan godt virke lidt "kolde", men som du selv skriver så bliver kanterne blødt op, når stauderne får lov til at brede sig ud over stien, og det er flot, men også netop det der besværliggør græsslåning.
    Så er der jo også lige det med pengene. Det ender nok med at vi venter endnu en sæson med at tage stilling til det. Der bliver jo også en del anlægsarbejde omkring væksthuset.

    Hej Berit,
    Når vi lægger flis ud, lægger vi altid enten ukrudtsdug eller aviser under - jeg synes nu det holder meget godt på ukrudtet, men vi har heller ikke så meget skvalderkål tilbage, så det er nok derfor. Det er noget forbandet noget at få has på.

    Hej Nette,
    Jeg tror også jeg vil kaste nogle brosten ind i bedet, for du har ret. Man skulle jo nødigt trampe alt for meget ned. Det virker også godt i nogle af mine andre bede, og det er jo heller ikke helt grimt.

    Hej Sjolte,
    Du skal nok få mere om væksthuset :)

    SvarSlet
  7. Hej!
    Vad fin trägård du har.
    Gillar verkligen bilden på kattorna i krukan.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlet
  8. Kære Lene,

    Hvor er det altså dejligt at se, at du bruger taks. Det bliver SÅ flot med de stramme former til de bugnende blomster.

    Husker ikke, om jeg har spurgt dig om, om du vil holde mig ajour om jeres væksthus. Ellers gør jeg det nu.

    SvarSlet
  9. Jeg forstår godt dine tanker vedr. gange af stenmel. Jeg holder rigtig meget af græs når det er nyslået og jeg holder også af nystukne græskanter, men det er ikke så in for tiden. Men gange af stenmel skal også vedligeholdes da frøukrudt jo kommer allevegne.

    SvarSlet
  10. For to år siden satte vi en ny bøgehæk ud mod vejen. Vi gjorde det, at vi lagde fiberdug og derefter flis ovenpå. Det kvæler virkelig alt (også mine mange forårsløg). Dette gjorde vi, for at give hækken en chance for at vokse i fred og ro. Meningen er at vi fjerner fiberdugen igen og det vil vi så gøre i år. Der er nok ikke meget, der er overlevet. Men så må jeg bare igang igen med løg osv.
    Dette kunne du gøre ovenpå græsset og så flis?? Ihverfald et forslag.
    Hyggelig søndag

    SvarSlet