søndag den 16. marts 2014

Foråret mere end banker på!

Nu er det vist på tide, at jeg også viser lidt forår fra min have. I collagen ses nogle af de mange forårsvækster, der er gang i, og det sidste billede viser, hvad jeg snart skal i gang med.


6 sække Champost venter på at blive fordelt i de tre store højbede, der foreløbig udgør min køkkenhave, og i dag er der indkøbt flere terrassebrædder til en udvidelse.

For 3 år siden blev min køkkenhave genoplivet, og nu er jeg blevet helt hooked! Det gjorde det kun endnu "værre" at se Monty Don's udsendelser "Fork to fork" på Youtube, fx med hans tomathøst og storproduktion af tomatsovs til fryseren. WOW, siger jeg bare!

Derfor skal der også i år gang i det lille, gamle drivhus, der skal spules efter alle kunstens regler, og så skal I bare se løjer!

Jeg glæder mig vildt til at komme i gang, og I må endelig ikke brænde inde med gode råd om skønne tomatsorter :)

24 kommentarer:

  1. Skøn forårscollage. Det bliver spændende med din tomat gåen amok ;-)

    SvarSlet
  2. Hej Lene.JA !!! nu begynder sæsonen for køkkenhaven...............har selv lige lavet et indlæg fra min køkkenhave med højbede,som jeg malede sorte sidste år.
    Og champost er også indkøbt.Skal også selv lige finde ud af hvilke tomater jeg skal have i år...........satte alt for mange sidste år.Men blommetomater er et stort hit her hos os.
    Smuk collage du viser af forårets blomster.
    Godaften Jette

    SvarSlet
  3. Dejlige forårsbilleder fra din have :-)

    Der er ikke noget der smager bedre end hjemmedyrkede tomater, så god fornøjelse med projektet.

    SvarSlet
  4. Skønne forårs billeder :) Jeg har selv forsøgt mig med forspiring af tomater i år, så det bliver spændende hvad det ender ud med :)

    M.v.h. Frk. Vestrup.
    http://hos-frk-vestrup.blogspot.dk/

    SvarSlet
  5. Kom ind - siger jeg - hvis det er foråret der banker på. Jeg skal så salat i drivbænk om ikke så længe...... til formålet har jeg tænkt mig at tømme det pågældende palleramme-højbed og jeg har indkøbt hele 2 poser champost til at fylde i, og håber dermed at opnå en jordloppe og sneglefri begyndelse på salaten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi,
      Held og lykke med salatsåningsprojektet. Jeg håber det lykkes at undgå diverse "utysker".Og det får mig til at tænke på, at jeg da vist også snart skal i gang med min salat. Der skal jo salat til tomater :)

      Slet
  6. Sikke en skøn collage! Jeg er spændt på, hvad der skal i det lille, gamle drivhus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame,
      Jeg bliver nødt til at prøve igen, igen, igen om det dog ikke kan lykkes for mig at dyrke skønne tomater i rå mængder :)

      Slet
  7. Det er en dejlig forårscollage, Lene. Jeg forstår godt din iver for at komme igang med urterne. Jeg drømmer også om læssevis af tomater til de gode glas med henkogte tomater, men jeg kan faktisk ikke huske hvilke jeg havde sidste år:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth,
      Ja, det er svært at vente længere, og det bliver skønt, når vi kan komme i gang i drivhuset - sådan for alvor :)

      Slet
  8. Jeg kan varmt anbefale cherry roma. Jeg tror, det er den bedste tomat, vi hidtil har prøvet. Den er både sød og krydret

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette,
      Tusind tak for din anbefaling af cherry roma. Den må jeg prøve at finde :)

      Slet
  9. Skøn skøn collage Lene....lige til at blive glad i låget af. Gode tips på tomat fronten har jeg desværre ikke men jeg er sikker på at det bliver en succes :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg krydser fingre for min tomathøst i år. Har sået 2 sorter nu, og mangler en cherrytomat, som er indkøbt. Jeg ser mig selv gå med stråhat i mit "enorme" drivhus og plukke tomater ligesom Monty Don :)

      Slet
  10. ... glæder mig til alle løjerne :) Det er skønt at få genoplivet en gammel tradition med tomater og der er jo oceaner af slags'er at vælge imellem. Vi prøvede sidste år en helt sort tomat, der hed Indigo Rose, den var bitter hvis man prøvesmagte før den var moden, men når den var moden og blød indeni, så smagte den fantastisk og var fuld af antioxidanter. Go for it :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla,
      Jeg prøvede Indigo Rose sidste år, men min tålmodighed kan vist ligge et meget lille sted, for jeg ventede ikke til de var modne - og så opgav jeg. MEN i år ............ :)

      Slet
  11. Tak fordi jeg måtte gå på vandring på din side og se de dejlige forårstegn. Det kribler i fingrene for at få klippet roserne ned. Jeg har bestemt mig for at vente et par dage. Men Forsytiaen og Mirabellerne blomstrer, så det er vel ikke for tidlig, selvom det er ca. 3 uger før normalt, men hvad er normalt i år?
    Jeg ønsker en dejlig havesæson til alle haveelskere og spec. til dig.
    Kærlige tanker fra
    Bibi i Almind

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bibi,
      Ja, det kribler bestemt også i mine fingre, og bagboens forsythia blomstrer. Det plejer at være mit tegn til nedklipning af roserne, men jeg tror nu jeg venter en uges tid endnu. Tør ikke rigtigt, selvom der er mange der har gjort det allerede..
      Jeg ønsker også dig en dejlig havesæson :)

      Slet
  12. Jeg er vild med din lille kollage..... jeg elsker den slags og ville ønske jeg kunne selv.
    Sikke nogle gode gøremål du har at se frem til - og højbede... det er lige hvad vi også tænker på lige for tiden.
    Mange knus og hilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan,

      Det er faktisk ikke så svært at lave kollager, så jeg synes da du skulle prøve. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket program I bruger, men i Picasa går det fint.

      Mine 4 højbede er nu klar og venter bare på såvejr - det bliver SÅ skønt.

      Slet
  13. hej Lene , skøn tid der venter os alle, og fast arbejde i haven :), dejlig collage af alle forårs herlighederne
    Diana

    SvarSlet
  14. Hej Lene
    Det bliver spændende at følge tomathøsten hos dig.
    Tag en tur forbi Toftegård i Vedskølle ved Køge og køb er par forskellige planter. Frøene kan høstes år efter år, da de alle er frøægte og økologiske.
    Derfor kan jeg så heller ikke længere huske, hvad navnet er på vores yndlingstomat, der er lækker fast, krydret og orange.
    Hilsen Pia

    SvarSlet
  15. Hej Pia,
    Det er simpelthen også for dårligt, at jeg aldrig har været på Gartneriet Toftegård, især når jeg bor rimelig tæt på. Nu skal det være, for det kan jo være jeg bliver fristet.

    SvarSlet
    Svar
    1. God tur, det er altså en lille køretur værd;0)

      Slet