fredag den 23. september 2011

Lidt billeder fra min have en sensommerformiddag

Tidligt i foråret såede jeg en portion Digitalis Purpurea "Camelot Lavender" og de har nu blomstret i over en måned

Jeg håber også de har lyst til at blomstre til sommer
Cimicifuga ramosa - sølvlys

Stokrose - kan ikke huske navnet og jeg har smidt frøposen ud.

Lyserød torskemund i frø. Jeg får en hær af babyer til foråret!

"Verbenahavet". Jeg er bare SÅ glad for kæmpeverbena.

Voksurt og pletter i luften, som breder sig helt vildt.
Her i den kommende weekend, hvor de lover skønt vejr skal jeg rigtigt i gang med at flytte stauder og lave små stier i bedene. Jeg er så småt begyndt

Her er det en Viburnum Opulus "Roseum" der har fået en ny plads.

En lille "hemmelig sti", kantet af brænde. Jeg har slået søm i på undersiden, så det ligger fast.
De øvrige stier bliver vist kun markeret med stenmel, så må vi se hvor længe det holder.

Rigtig god haveweekend til alle :)

23 kommentarer:

  1. En skøn digitalis. Dem kan man ikke få for mange af. Det er også en dejlig stokrose. Din lille hemmelige sti er fint lavet og en god måde at afgrænse på.
    Jeg har også selvsået kæmpeverbena som gerne må blive til mange ligesom dine.
    Glæder mig til en weekend med sol:-)

    SvarSlet
  2. Mycket fint!
    Tänk att plättar i luften överlever ute hos dej!
    Det och murgröna är mina favorit växter i kruka.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvarSlet
  3. Dejlige billeder. Jeg glemte at så voksurt i år, øv. Heldigvis er der et par små, selv-såede, men de er ikke nået at blive så store.

    SvarSlet
  4. Det er rigtig hyggeligt med stier i haven - god arbejdslyst med at få dem lavet.

    Kæmpeverbenaerne har jeg i haven for første gang i år, og det bliver bestemt ikke sidste gang, de er fuldstændig fantastiske :-)

    SvarSlet
  5. Kære Lene, som du ved er jeg helt syg med dine efterårsblomstrende Digitalis og jeg håber at de også vil blomstre til næste år.
    Sølvlys står på ønskelisten og da jeg lige har fået et gavekort til planteskolen tror jeg at den snart kommer med hjem:) Ha en dejlig weekend:o)

    SvarSlet
  6. Så mycket härliga blommor du har...fina bilder:)
    Trevlig fredag!
    Kram Emma

    SvarSlet
  7. Dejlige billeder. Og hvor er det bare flot med alle verbenaerne.
    Jeg tror i øvrigt også, jeg bliver nødt til at have sølvlys i min have. Jeg så den også hos Hanne. De er godt nok flotte og lyser op på lang afstand.
    Ha' en rigtig dejlig weekend!
    Knus Signe

    SvarSlet
  8. Det er fine digitalis, du viser - de kunne godt supplere mine lyserøde.

    Verbena-kæmperne er skønne og står rigtigt længe.

    Det hele ser da meget frodigt ud hos dig endnu.

    Ulla

    SvarSlet
  9. Dejligt ser det ud Lene! Dine digitalis er vidunderlige. Ligesom dine verbena bonariensis. Den har jeg selv et par eksemplarer af og er ligesom din digitalis heeelt uundværlige i haven, synes jeg. Håber jeg får lejlighed til at inspicere dine stier til næste år.

    Jeg skal have gæster til frokost i morgen, så der røg den havedag, for det er familie, og de er ikke til at smide ud igen :-)

    SvarSlet
  10. Skønt og smukt. Tak for stemningsbillederne.
    /Liv

    SvarSlet
  11. Hej Lene
    Du har virkeligt skabt en perle af en have. Jeg er behørigt imponeret. Der er så mange fine detaljer. Var rigtig glad for at se have - IRL.

    Hav en rigtig dejlig weekend. Jeg skal ligge på knæ, og med rumpetten i vejret, og se hvor mange løg jeg kan nå at få i jorden! ;)

    Kh
    Eva

    SvarSlet
  12. Sølvlys har jeg set på flere blog´ge nu - og den er da superskøn.... bliver den meget stor?

    SvarSlet
  13. Hvor ser det godt ud, smart med dine stier:) Anne Gine

    SvarSlet
  14. Jeg melder mig også i koret af ros til dine digitalis, jeg prøvede at så den samme i år, og det mislykkes helt der kom ikke en eneste spire, og jeg har ellers aldrig haft problemer med digitalis. Nå men næste år, er det ikke sådan vi haveoptimister siger......også om den våde sommer.
    Henrik

    SvarSlet
  15. Hej Lene det ser super skønt ud!!!
    Det er da ellers ikke normalt med Digitalis der blomstre i efteråret. Sådan en har jeg dog også :-)
    Det er sjovt med den sølvlys, er den ved at blive ppulær? Her til vinter skal jeg så den og jeg er lidt spændt på om det lykkedes :-)
    Rigtig god weekend i haven!
    Knus Gro

    SvarSlet
  16. Tilslutter mig de andre, den digitalis er utrolig smuk. Så mange verbena på et sted, det ser rigtig flot ud.

    SvarSlet
  17. Jeg vil give jer ret i at kæmpeverbenaerne kan man bare ikke undvære, og når man først har fået den i haven selvsår den sig meget flittigt, så man næsten kan få en hel skov ud af det. Jeg burde nok have tyndet lidt ud i dem i år, for der står en flot rose midt i "blomsterhavet".

    Hej Sussi,
    Mine sølvlys er kun 2 år gamle, og nogle af dem (jeg har 4 i alt) er over 2 meter høje! Men til gengæld fylder de ikke meget i bredden.

    Tak Eva, og god fornøjelse med løglæggeriet :)

    Nette: Kan du ikke true dem med havearbejde, så kan de måske finde døren? :)

    SvarSlet
  18. Jeg er også helt vild med dine digitalis. Hvor er det skønt at se dem på denne årstid. Jeg går og putter småplanter ind alle vegne, for jeg vil have dem overalt til næste år :-)
    Hvor er stokrosen skøn? Er det klart lyserød som på billedet? Jeg havde en engang som var ferskenfarvet. Men det var engelske frø, så jeg tror ikke den var hårdfør nok til vores klima.
    Og hvor ser det hyggeligt ud med dine stier. Det er da en super idé med søm i jorden til at holde dem på plads. Den idé skal jeg huske.
    Og endnu engang tusind tak for de lækre vindruer :-) Vi spiste de sidste idag. De var bare så lækre.
    Rigtig god haveweekend.

    SvarSlet
  19. Skøn digitalis, og verbenahavet er helt vidunderligt :-D

    SvarSlet
  20. Skøn vild have... Elsker raftehegnet op imod alle blomsterne.. :)

    SvarSlet
  21. Det var mange lækkerbiskner i et indlæg :-). Mit ha´begær er absolut aktiveret :-).

    Ha´en god søndag. Hyggeligt at møde dig i tirsdags.

    Birgitte

    SvarSlet
  22. Tak for din skønne blog, bliver glad og inspireret af den.

    SvarSlet
  23. .....ELSKER ELSKER ELSKER din digitalis....sidder lige nu og fundere over om det måske var den jeg mødte i Sverige for to år siden og før har efterlyst navnet på......YIIIIPPPPI - jeg tror det ;0)Tak for det.......

    Sølvlys er skønne.......især nu hvor mørket sniger sig ind :0)


    Knus Dorthe

    SvarSlet