fredag den 18. oktober 2013

Planteindkøb i Toscana

Da jeg var i Toscana her i september måned, faldt jeg på et marked over denne smuksak.



Den hedder Duranta. Jeg har googlet den og fundet ud af, at den helt nøjagtigt hedder duranta erecta. I vores klima betragtes den som etårig, men kan overvintre indendørs bare den står i et stort sydvendt vindue.

Manden på markedet fortalte at den kan tåle en lillebitte smule frost, men jeg tør ikke løbe den risiko. Foreløbig står den i væksthuset, men jeg må hellere finde en plads til den indenfor i den kommende weekend. Jeg overvejer at prøve at tage en stikling, hvis noget nu skulle gå galt.

Da jeg for et par weekender siden var på en dansk planteskole så jeg den til 299 kr. Jeg gav 5€! Hvorfor var det nu lige at jeg ikke købte vildt ind?

Kender du den - og har du nogle erfaringer med den?


Jeg købte også en blyrod - dog ikke så stor som dette eksemplar.

11 kommentarer:

  1. Jeg køber næsten altid planter når vi er i sydfrankrig, de hopper simpelthen op i kurven, og denne gang har jeg faktisk haft rigtig meget kig på netop Plumbago, overvintre fint i sydfrankrig på friland. Smukke og intense i farven, rigtig middelhavsstemning

    SvarSlet
  2. Helt rigtig farve på den Duranta...men må straks fortrænge alle tanker om hvor den liiiiige kunne få en plads. For man skal være en sej plante for at overleve i vores have. Ikke mindst om vinteren. Og vinteropbevaring indendøre er ikke en mulighed. Så sydlandske smuksakker må blive sydpå - for deres egen skyld ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg kendte den heller ikke før nævnte den.
    Den er da ikke til at stå for.

    SvarSlet
  4. Godaften Lene.Kan godt forstå at du faldt for dem smukke blomst.......men kender den slet ikke.Jeg skal også altid have blomstre med hjem når jeg er ude og rejse.
    God weekend knus Jette

    SvarSlet
  5. En yndig sag, så jeg kan godt forstå, at du lod dig friste.
    Jeg kender den heller ikke...

    SvarSlet
  6. Ja, hvorfor bliver man altid sparsommelig, ja næsten nærig på de helt forkerte tidspunkter? Den er godtnok yndig din lille italiener.
    Blyrod er også en bedårende smuk plante, med en himmelsk blå farve, så den have glæder jeg mig til at høre mere om.

    Weekendknus

    SvarSlet
  7. Kære Lene

    Det var dog nogle dejlige planter, du har fundet! De planter jeg har købt på haveture, eller fået forærende, bliver til noget særligt for mig. De giver smil på læben, når jeg får øje på dem om sommeren, og sender tankerne på tur.

    SvarSlet
  8. Uha, den er f-)in, durantaen :) Blyrod har jeg set som kæmpebuske i Australien, men her døjer de jo heller ikke med frost ;

    SvarSlet
  9. Hej søde Lene. For en del år siden boede min mand og jeg på hotel Danmark i Nice. Opad husmuren voksede en blyrod. Den dækkede hele muren. Kan du forestille dig et helt hus, der nærmest bliver forvandlet til en lyseblå sky, når Blyroden blomstsrer. Min mormor havde den ofte, så den hører ikke til blandt nyere planter. Den er som jeg husker det lidt fedtet, når man skal gøre den ren for afblomstrede klaser.
    Jeg ser lige, at Hanne er død, det gør mig virkelig ked af det. Jeg elsker at gå ind på jeres blogs og finde smukke billeder og få nye ideer. Knus fra Bibi i Almind

    SvarSlet