tirsdag den 19. juli 2011

Lyserød hortensia - YEAH!!!

I dag har jeg været på besøg hos en veninde på Sydsjælland, og på gårdspladsen blev jeg mødt af dette syn


Magen til stor og flot hortensia skal man da lede længe efter, og den bliver ved og ved med at blomstre og er utrolig hårdfør. Det flotte eksemplar er kun 3 år gammel!

Den changerer i de mest yndige lyserøde og pink blomster, og bliver aldrig mørkere end den mørkeste pink, der ses på billedet.

Desværre kender hun ikke navnet på den, men vil gerne have hjælp til at finde ud af det (og det vil jeg også) for så skal der indkøbes i rå mængder.

Her er et par nærbilleder



Hvis nogle kan hjælpe vil vi blive et par lykkelige kvinder :)

23 kommentarer:

  1. Den er godt nok fantastisk :) Ved desværre ikke hvad den hedder, men venter spændt på at hortensia kyndige kommer med et svar.
    Kh

    SvarSlet
  2. Hvor er den dejlig. Kunne da godt lige finde en plads til sådan en..

    SvarSlet
  3. Ja, den er meget, meget yndig. - Tror at jorden den står i betyder en del for farven.

    SvarSlet
  4. Ja det kan jeg godt forstå, men jeg kan desværre ikke hjælpe jer. Den ser fantastisk ud og den gad jeg også eje. Jeg købte 3 endless summer hortensia for 3-4 år siden og de vokser da, men langsomt jeg ville ønske at de havde samme grokraft som din venindes:)

    SvarSlet
  5. Hvor er den fantastisk flot. Sådan en gad jeg også godt boede i min have. Jeg kan desværre heller ikke navnet på skønheden :-(
    Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  6. Uhh hvor er den skøn, bare jeg havde plads til sådan en. Kan desværre heller ikke hjælpe.
    Annette

    SvarSlet
  7. Sikken et smukt syn..:-)
    Hortensia er en af mine yndlingsplanter. Har haft flere og en meget stor en, men de frøs ihjel i vinter.
    Faktisk havde jeg gemt en artikkel om Mega- hortensia fra Berlinske fordi jeg ønsket mig en have fyldt med disse store buske.
    Jeg lægger lige artikkelen ind her hvis du har interesse for at læse om dem.:

    http://www.b.dk/mega-hortensia

    Håber at I finder ud af hvad den hedder, desværre ved jeg det ikke.

    Fortsat god uge fra Lisbeth

    SvarSlet
  8. Ok-ok... jeg gir' mig... Jeg er jo officielt ikke-hortensiaelsker, men den ene smukke hortensia efter den anden popper pludselig op foran mig, og den her må jeg da også overgive mig helt og holdent til. Meget smuk :o)

    SvarSlet
  9. Den er bare så smuk. Jeg er absolut ikke ekspert, men umiddelbart tænker jeg 'Dorthea'. Men det er lidt svært at se, om 'jeres' er helt magen til :) Og som Flora skriver, jordforhold kan også have betydning for farven.

    Du kan bl.a. læse om 'Dorthea' her http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/nye_produkter_til_haven/771.html.

    Uanset, glæder jeg mig til at høre sorten, for den er så smuk :)

    SvarSlet
  10. Hej CuginaK,
    Det kunne faktisk godt være Dorthea, selvom den på billedet ser mere mørk ud, men skærme viser jo farver forskelligt. Jeg tror vi må se den i virkeligheden for at fastslå om det er den. Jeg har også selv googlet lidt, og fundet én der hedder CANDY, som også kan ligne.
    Tak for svaret :)

    SvarSlet
  11. Jeg kan også rigtig godt lide farven på netop den hortensia. I nærheden af hvor jeg bor, gror der en i en brøndring, den ligner meget, men jeg har heller ingen navn, desværre.

    SvarSlet
  12. Fantastisk størrelse på hortensiaen og smuk farve. Jeg er heller ikke så stærk på navnefronten, men ved at farven har noget med jordbundsforholdene. Mine frøs alle ned her i vinter, så der er kun en enkelt, som kommer til at blomstre i år.

    SvarSlet
  13. Hvor romantisk og smuk den er. Kender ikke navnet men det er betydelig kønnere end dem jeg har da de er meget pink. Kan meget bedre lide den lyserøde.
    Held og lykke med efterforskningen miss Lene.

    SvarSlet
  14. Hvor er den hortensia bare pragtfuld :-)
    Jeg er desværre heller ikke Hortensia kender, men jeg gad da også godt kende navnet på denne skønhed. Mon ikke man kan lave stiklinger af Hortensia? For så ville jeg da prøve med et skud fra venindens :-)

    SvarSlet
  15. Glæder mig til at du finder ud af, hvad det er for en, for den er da helt fantastisk :-)

    SvarSlet
  16. Ååååh hjælp hvor ER den vidunderlig!

    Det er efterhånden blevet en joke på disse kanter med mig og hortensiaer. Lige meget hvilke jeg køber, bliver de mærkelige i farven på nul komma dut. Jeg har de sidste par dage præsteret at købe 2 stk., som jeg håber bliver rigtige, for jeg kan jo ikke blive ved med at levere hortensiaer væk til naboer, som er ligeglade med farven. Den ene nyerhvervelse er en panicualta Vanille Fraise "renhy" og den anden er en Endless Summer Twist-n-Shout (den med skærmene). Krydser fingre for at det går godt for disse to.

    SvarSlet
  17. Ja, Nette den ER vidunderlig. Vi er ved at spore os ind på hvad det er for én, og hvis vi ikke kan finde den, må man kunne tage stiklinger af den.

    SvarSlet
  18. Tack för dina snälla ord!Precis så var det ingen radio o tv på.Kände mig så respektlös...

    Vilken fantastisk hortensia!
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  19. Hvor er den bare stor og flot..Jeg ved ikke hvad den hedder men jeg ved at jorden skal have en vis surhed altså ph værdi og det er det afgørende for om den bliver blå eller lyserød :)
    Men er da imponeret over den størrelse - det må være en art som bliver så stor ..
    Bliver spændende at høre om navnet kommer frem :)

    SvarSlet
  20. Ja det er en utrolig fin hortensia, og jeg har smugkigget på det denne flere gange da jeg skal have plantet hortensiaer i et par bede i år.

    Jeg valgte at sende linket til min lokale planteskole, og han mener det er en Hydrangea Bouget rose. Så kan i jo selv vurdere derfra :o)

    God sommer - når den engang kommer.

    Hilsen Jeanne
    www.esbenhus.blogspot.dk

    SvarSlet
  21. Om bara mina hortensior såg ut så där!!! Lyckliga dom!!! Allt gott Mari

    SvarSlet
  22. Det er sorten: Hydrangea macrophylla 'Xian'

    SvarSlet