tirsdag den 31. maj 2011

Forbandede bæster!

Vi har en stor blåregn - eller det vil sige; vi havde en stor blåregn. I en del år har vi været ret irriterede over at den dryssede ned i udekøkkenet og på bordet, når vi sad og spiste -  og over hele terrassen.

De sidste 14 dage har den dryppet med noget klistret stads og i dag fik den så dødsstødet. Da jeg fik klippet den ned fandt jeg årsagen

Skjoldlus

Det klistrede stads er i øvrigt deres eskrementer - bvadr!

Jeg har læst at skjoldlus er meget vanskelige - for ikke at sige umulige - at komme af med, så selv om jeg holder rigtig meget af blåregn var det vist den rigtige beslutning. Tænk hvis nogle af de små bæster "fløj" ind i væksthuset på mit citrontræ!


Er der i øvrigt nogle, der ved hvad denne staude hedder?

16 kommentarer:

  1. Ja, føj for den da - og stakkels blåregn! Håber du kommer helt af med dem igen.

    SvarSlet
  2. Nu ligger hele blåregnen, på nær "stammerne" i en papirsæk, og jeg tror ikke jeg venter på storskraldsbilen, men kører selv ned med den. Bæsterne skal væk fra min matrikel - skal de!

    SvarSlet
  3. Det ser ut att likna en praktbetonika, vet inte vad den heter på danska, Stachys grandiflora. Sorten 'Superba' har större blommor och den blir 40 cm hög.

    Skjöldlöss - brrr. Dem tycker vi INTE om...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  4. Uf, for søren - ulækkert.

    Væk med den - men synd for blåregnen.

    Nogle gange må man gå drastisk til værks.

    God aften...

    SvarSlet
  5. Øv, det er surt med skjoldlus. Jeg har dem i drivhuset på vinen og har forsøgt at fjerne alle skjolde, men har også læst, at de er stort set umulige at blive af med.

    Håber 'dine' skjoldlus forsvinder med blåregnen!

    SvarSlet
  6. Uh, det var da irriterende - kan godt forstå, du blev lidt hys!

    Er det ikke en lamium?

    SvarSlet
  7. Såg att du redan fått namnet på växten, på svenska: praktbetonika. Har den i min trädgård. Usch.... det såg inte bra ut med sköldlössen. Så tråkigt.... Hoppas att du lyckas få bukt med dom.

    Tack för påhälsningen hos mig!!
    Ha det gott!
    Kram
    Charlotte

    SvarSlet
  8. Ja, men det var ikke den, jeg nævnte - den, du nævner er en havebetonie, som jeg aldrig selv har haft, men jeg er sikker på, at det er den rigtige :-)

    SvarSlet
  9. Jeg har skjoldlus i både citron og nerie. Har prøvet alt, men de er nærmest umulige at komme af med. Prøver igen med litervis af kemi og manuel fjernelse af dem i år. Ellers må planterne ud, for skjoldlus er noget fanden har skabt.

    Bedste hilsner

    Flora Danica

    SvarSlet
  10. Uuuuh Lene, hvor ærgerligt, irriterende, ulækkert, skræmmende, ækelt og meget mere. Det lader til at være den rigtige beslutning at ofre blåregnen, inden det går HELT galt med andre vækster også. Fin lilla plante :-)

    SvarSlet
  11. Det var godt nok synd at din blåregn skulle ende sine dag og så på denne måde, øv øv

    Jeg drømmer om at få en blåregn og skulle have haft 2 med hjem fra Ledreborg, men de blev solgt så pyt bare de gør glæde ved andre så overlever jeg :)

    De der skjoldlus er ganske rigtig noget stads at få de er kun til at sprøjte væk lige mens de er bløde og skifter skjold og det er ikke mange dage man har til det, så det var godt at du fik fældet din blåregn, men du skal holde godt øje med dine andre planter for de kan sagtens være på nogle af dem. Dog er det nemme at skrabe af med fingrene - hvis altså man har lyst ;(

    SvarSlet
  12. På norsk heter din staude Prydsvinerot.
    Utøy i hagen vil vi IKKE ha usj...

    Ønsker deg en flott helg

    SvarSlet
  13. Fyssj,for noen ekle kryp! Vekk med de!
    vet ikke hva blomsten heter,men flott var den:)

    SvarSlet
  14. hamrende ærgerligt... er der virkeligt ingenting at gøre. Det er da trist. Men jeg forstår dig godt. De ser nasty ud....

    De bedste hilsner
    Eva
    evigglade.blogspot.com

    SvarSlet
  15. Jep, havebetonie er også mit bud på et navn til den violette.

    SvarSlet